Hoe werkt het iPadonderwijs?

© MGL

© MGL

© MGL

thumbnail:
thumbnail:
thumbnail:

Vier basisscholen in de gemeente Maasgouw willen een Steve Jobsschool worden. Maar hoe gaat dat iPadonderwijs in de praktijk? We gingen kijken bij basisschool ’t Spoor in Maastricht.

Carola de Boer

Danique Kraft (11) komt met haar roze iPad rustig de klas binnen. De tafels staan in groepjes. ’s Morgens beginnen de kinderen in hun stamgroep. Zo’n 40 leerlingen van niveaugroep 6, 7 en 8 zitten bij elkaar bij juf Sanne. “Goedemorgen”, zegt ze stralend. “Laat om de beurt maar even weten of je een goede of slechte dag hebt, dan weet ik of je straks even met je moet praten.” Maar dat is deze ochtend niet nodig op basisschool ’t Spoor in Maastricht.De kinderen pakken hun iPad om in de weektaak te kijken. Een digitale agenda, waar de leerlingen zelf de inhoud van hun lessen in zetten. Bij Danique staat bij spelling: ’Leren voor controledictee’. Op grote posters die op het bord hangen, staat de volgorde van de lessen.

“Schrijf in je weektaak wat je vandaag gaat doen op het stilteplein”, zegt Sanne. Danique tikt in op haar iPad: 15 minuten Rekentuin, 15 minuten spelling en 15 minuten Taalzee. “Stilteplein betekent dat je in het stiltelokaal zit en daar voor jezelf werkt, aan je eigen doelen. Op de iPad, met een koptelefoon op”, legt Danique uit.AfwisselingNa de stamgroepbijeenkomst pakken de kinderen een grote plastic bak onder hun tafeltje vandaan. Daar zitten pennen, potloden en schriften in. Want óók op een iPadschool schrijven en tekenen leerlingen. Met bak en al splitsen de groepen op en gaat Danique naar de volgende ruimte voor de taalles van niveaugroep 7. “Het is nog even behelpen”, zegt directeur Anouk Willems , “maar we hopen rond Kerstmis in het nieuwe schoolgebouw te kunnen, met ruimtes zoals ateliers en stiltepleinen, passend bij het O4NT-onderwijs en ons onderwijsconcept de Geluksvogel.

Hoog tempoDanique krijgt van Juf Wendy spelling. Er wordt geoefend met pen en een schrift. “Kijk op de tv en maak voltooide deelwoorden van dit rijtje werkwoorden”, zegt Wendy en ze wijst op een enorme tv, die ze vanaf haar Macbook via Apple tv bedient. Alleen oefenen, samen oefenen, een uitlegfilmpje van de Nederlands Academie.nl kijken, alles komt in hoog tempo aan bod. Er is veel afwisseling in onderwijsvormen. “In jullie app Showbie staat het uitlegfilmpje voor de voltooide deelwoorden ook. Dus als je het thuis nog een keer wil bekijken, dan kan dat”, vertelt de juf. De iPad, aangeschaft door de school, krijgen leerlingen in bruikleen mee naar huis. Maar wie stiekem Minecraft of Fifa speelt, moet de iPad een week op school laten. “En dat wil niemand”, zegt Danique.

Na driekwartier spelling verkast niveaugroep 7 met plastic bak en iPad weer naar een ander lokaal waar juf Sanne - de rekenspecialist – de rekenles verzorgt. “We doen eerst even tien minuten bordspellen.” Geen Monopoly of Catan overigens, maar bijvoorbeeld vijfduizendje gooien: optellen met grote getallen. Danique en Kyen laten zien dat ze ook andere “hele leuke” apps gebruiken: Kahoot voor quizzen; Kruistafels om kruiswoordpuzzels te maken in de vorm van sommen en Pages voor presentaties.

EvaluerenEven later zitten de zevendegroepers op het stilteplein te werken aan hun eigen taken. Het laatste gedeelte van de ochtend is bestemd voor gymnastiek. Danique gaat niet, want ze heeft met haar moeder en juf Wendy haar tweemaandelijkse gesprek. Dan wordt het Individueel Ontwikkelings Plan (IOP) geëvalueerd. “Hoe gaat het met rekenen?”, vraagt Wendy. “Nou, die sommen over: hoe hard loop je in hoeveel tijd, vind ik wel moeilijk”, zegt Danique.Op schemaZe had er laatst thuis met haar vader over gepraat. Want dat kan, als je je iPad mee naar huis mag nemen. Spelling, technisch lezen, begrijpend lezen…alle doelen liggen op schema. Sociaal emotioneel? “Heb je daar aan gewerkt?” vraagt juf Wendy. “Ja”, zegt Danique. “Iemand ging steeds naast me staan en ik vroeg: ‘wil je even gaan zitten’. Dat deed hij toen.” “Heel goed”, complimenteert de juf Danique. “Geef je grenzen aan.” Met zijn drieën stellen ze nieuwe doelen op, alvast voor na de vakantie. Na de middagpauze staan nog een uur nieuwsbegrip en handvaardigheid op het programma.

Basisschool 't SpoorBasisschool ’t Spoor is geen officiële Steve Jobsschool, maar is in 2013 wel begonnen met het Onderwijs voor een Nieuwe Tijd, het concept van Maurice de Hond. Een onderwijsvorm die ze na de vakantie ook invoeren op de Synergieschool in Roermond en waar ze over een jaar ook op de basisscholen van Heel, Wessem, Beegden en Thorn mee willen beginnen. “Het mooie is, dat elk kind op zijn eigen niveau kan leren, 24/7 ”, vertelt Spoordirecteur Anouk Willems. “Het is wel belangrijk dat een team achter een gezamenlijke visie staat. Je moet goed met het systeem om kunnen gaan. Die IOP-gesprekken zijn juist van belang voor zaken als gedrag, houding, zelfvertrouwen en concentratie. Die bespreek je met ouder en kind. Dat soort zaken wordt namelijk niet getoetst.”Wie nu in een volledig Steve Jobsconcept stapt, krijgt daar onder andere ook Scooltool bij, een programma om leerlingen zelfstandig te laten plannen. Willems: “Ik wil eerst aan mijn team laten zien hoe dit programma precies werkt, voordat we iets kiezen. Want het houdt in dat de leerling samen met zijn ouders kiest voor workshops die gekoppeld aan zijn of haar doelen vanuit het IOP. Nu bepaalt bij ons de juf dat nog.”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee