‘Limburgen’ spelen de wijnkaart als toeristische troef

Print
‘Limburgen’ spelen de wijnkaart als toeristische troef

Afbeelding: De Limburger

Wijntoerisme. Een mini-Napa Valley in beide Limburgen. De Belgisch-Limburgse investeringsmaatschappij LRM ziet toekomst in Belgische wijndomeinen en investeert onder meer daar in. Nederlands Limburg heeft uiteraard al enkele wijnboeren. Maar wellicht is er ruimte voor meer, denkt de Nederlands-Limburgse evenknie Liof in uitdagingen.

Natuurlijk, deze regio is niet te vergelijken met Napa Valley in Californië, waar het toerisme inmiddels een miljardenbusiness is. Toch moet je soms parallellen durven trekken, zeggen de directeuren Stijn Bijnens (LRM) en Loek Radix (Liof). ,,Stel dat iemand hier twee dagen op wijntour gaan. Probeer hem dan nog een of twee dagen extra in de regio te vermaken. Dat genereert meteen veel extra banen.”

Liof en LRM. Zelfde doel, zelfde missie. Het participeren en vooral stimuleren van de Limburgse economie. Ieder op zijn eigen manier en aan de eigen kant van de grens. LRM is wellicht wat ondernemender, creatiever, heeft meer vrijheden. Meer geld ook, 500 miljoen euro. Liof richt zich met name op het mkb met een eigen vermogen van 80 miljoen. Samen zouden ze misschien meer kunnen bereiken. Meer kansen kunnen verzilveren. Wellicht dat het wijntoerisme daartoe een aanzet kan geven.

Een interview met Stijn Bijnens en Loek Radix in de krant van zaterdag.