Touringcarchauffeurs vaak oververmoeid

© ANP

Chauffeurs van touringcars zitten vooral op internationale ritten soms moe achter het stuur. Zij vrezen voor de veiligheid van hun passagiers, meldt de NOS na gesprekken met tientallen chauffeurs.

ANP

Volgens de FNV vormen internationale lijndiensten en goedkope 24-uursdagtochten naar Europese steden de grootste risico's. Er is op die ritten een hoge werkdruk.NachtrustVolgens de chauffeurs zelf is met name weinig nachtrust de oorzaak van de vermoeidheid. In de zomerperiode werken ze soms meerdere dagen achter elkaar bijna vijftien uur per dag. Officieel gezien krijgen ze dan negen uur rust, maar in die tijd moeten ze ook naar huis of het hotel rijden, eten en douchen. In veel gevallen hebben ze maar vijf uur daadwerkelijke rust, aldus een chauffeur. De FNV wil dat er een onderzoek komt naar de lichamelijke gesteldheid van chauffeurs.

HoogseizoenVooral in het hoogseizoen maken de chauffeurs lange dagen, vertellen ze aan de NOS. In mei, juni en september zijn er veel schoolreizen en in de vakantieperiode zijn er veel pendelritten en stedentrips. Volgens diverse chauffeurs hebben ze dan veel onregelmatige werktijden en werkweken van zestig tot zeventig uur.Officieel gezien mogen de chauffeurs maar drie keer per week een dienst hebben met een rustperiode van negen uur, maar in de praktijk gebeurt dit veel vaker. De chauffeurs sjoemelen naar eigen zeggen met deze regels onder druk van de werkgever.Daarnaast geven meerdere chauffeurs het schoonmaken van de bus op als rusttijd, terwijl dit onder de werktijd hoort te vallen. Hierdoor lijkt het op papier dat ze voldoende rust hebben gehad en dat ze de rusttijdenwet niet overtreden.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee