'Foto's retoucheren loopt uit de hand bij Victoria's Secret'

© hbvl

Een paar dingen hebben modellen die het Amerikaanse lingeriemerk Victoria’s Secret aanprijzen gemeen: lang haar, een strikt sport- en voedingsschema en een strak lichaam dat flink bewerkt is met Photoshop. Een anonieme medewerkster van het label, die door modesite Refinery 29 Sarah wordt genoemd, was vroeger retoucheuse in dienst van het merk. Ze verklapt waaraan allemaal wordt gesleuteld in het belang van de verkoopcijfers.

hbvl

Sarah zegt dat retoucheren al lang bestond voor er sprake was van Photoshop. “Het ging aanvankelijk niet om het creëren van een bedrieglijke foto, wel van een helder exemplaar”, zegt ze. Bijvoorbeeld: een T-shirt ziet er niet uit op foto, dan zal die geretoucheerd worden zodat het beeld mooi oogt in een modeblad. “Dat is de essentie van het retoucheren, maar op een bepaald moment heeft iemand zich gerealiseerd dat men ook het lichaam kan manipuleren. Dan zijn de dingen uit de hand beginnen lopen”, klinkt het.

Aanpassingen voor PhotoshopTijdens haar werk voor Victoria’s Secret zag Sarah dat de aanpassingen al worden uitgevoerd voor de fotoshoot begint. “Ze geven de modellen extensions. Ik denk niet dat ik ooit aanwezig was bij een sessie waar modellen echt haar hadden. Vervolgens proppen ze onder meer kussentjes in de beha’s om de modellen een volumineus decolleté te geven. Als je een badpak vasthoudt, weegt het vaak zo zwaar omdat er van alles werd ingenaaid.” Volgens de vrouw naaien ze bij het label zelfs push-upbeha's in bandeaubikini’s om de modellen meer cleavage te geven, terwijl zwaartekracht dat in het echte leven eigenlijk onmogelijk maakt.

Digitaal bewerkenDaarna worden de foto’s gemaakt en volgt de digitale bewerkingsfase. “De beha wordt onzichtbaar gemaakt, de tepels worden uitgewist en de borsten krijgen vaak een rondere vorm. Ze komen ook hoger te staan, zijn iets groter dan hun oorspronkelijke maat en ogen perfect symmetrisch. Niemand ziet er zo uit”, aldus de voormalige medewerkster. Enkele andere aanpassingen? De modellen komen op de set met geschoren oksels en bikinilijnen en hebben ook stoppeltjes. Volgens Sarah lieten sommige dames hun schaamhaar gewoon groeien, omdat ze toch wisten dat het digitaal weggehaald kon worden. Als je inzoomt op gelijk welke foto van het merk, is er haartje noch stoppel te bespeuren.

Slank met rondingenDaarnaast krijgen slanke modellen in campagnes ook vaak een smallere nek, want dat is heel vrouwelijk, en meer vormen. Heupen zien er lekker zacht uit, ribben kan je niet tellen en hun achterwerken zijn mooi bol. Volgens Sarah huren merken niet gewoon vrouwen met rondingen in om de simpele reden dat ze niet doen verkopen. “Toen ik voor Victoria’s Secret werkte, experimenteerde het merk voortdurend met verschillende lichaamsvormen. Maar de consument kocht meer als er modellen met onrealistische proporties in campagnes stonden."

Gemanipuleerde consument“Mensen retoucheren lichamen van modellen louter omdat ze iets willen verkopen. Merken tonen ons de wereld zoals we die willen zien. En de consument? Die is deze vorm van manipulatie gewoon en vindt producten die afwijken van ‘de norm’ eerder vreemd. Sommige mensen zijn immuun voor culturele standaarden voor schoonheid, maar ze zijn in de minderheid”, zegt ze. Momenteel retoucheert Sarah in bijberoep en is ze heel kritisch geworden. Ze versmalt geen tailles meer en tanden en oogballen maakt ze niet langer bleker. Sommige trends ziet ze echter niet snel verdwijnen. “Van acne tot cellulitis en stoppeltjes: wellicht zal je dat niet gauw zien in een campagne.”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee