Hoofdredactioneel blog: Digitale kwaliteit

Print
Hoofdredactioneel blog: Digitale kwaliteit

Afbeelding: De Limburger

Op 7 augustus verschijnt uw krant op zondag. Nee, het betreft geen dik pak papier dat op de deurmat ploft of in de brievenbus zit. De redactie gaat er vanaf die dag tot en met maandag 22 augustus voor zorgen dat er zestien keer een extra digitale krant uitkomt.

Deze staat geheel in het teken van de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Met uiteraard speciale aandacht voor de Nederlandse en - hopelijk - Limburgse prestaties.

Bijna drie weken lang verschijnt deze Rio-krant om 6 uur 's ochtends in de digitale kiosk, dus in die periode óók (drie keer) op zondag. De deadline voor de redacteuren is 4.45 uur in de vroege ochtend, dat is het moment waarop de meeste wedstrijden in Brazilië zijn afgelopen. Zie het als een exclusief cadeautje voor onze abonnees, en zij die het willen worden.

De inspanning dient natuurlijk een doel, zo eerlijk moeten we in dit tijdperk wel zijn: wij willen mensen verleiden om De Limburger digitaal te lezen en te betalen voor onze kwaliteitsjournalistiek. De Limburger is meer dan alleen een papieren krant. Ook online zijn we de gids die orde schept in nieuwschaos van elke dag en maatschappelijke ontwikkelingen van achtergronden en duiding voorziet.

Natuurlijk geloven wij nog steeds in print. Niet voor niets verschijnt er sinds 17 mei ook een zaterdagmagazine bij de krant. Maar we mogen onze ogen niet sluiten voor de werkelijkheid, ook al levert die realiteit hele moeilijke vraagstukken op. De belangrijkste: hoe gaan we geld verdienen met nieuwe digitale initiatieven om op die manier onze inkomsten veilig te stellen?

Traditionele mediabedrijven in binnen- en buitenland worstelen al een hele poos met deze opgave. Niemand heeft dé oplossing. Successen die wel gevierd worden zijn vaak specifiek en niet een op een te kopiëren. Het is ook vaak een kwestie van dingen uitproberen. Zo verschijnt er deze zomer behalve de Rio-krant elke week op zaterdag een stripalbum. We hopen dat meer mensen ons ook digitaal weten te vinden via de computer, smartphone of tablet.

Blendle wordt vaak omschreven als het Netflix van het lezen: artikelen zijn beschikbaar waar en wanneer de consument dat wil. Tegen betaling. Dat wel. Een fundamenteel andere benadering dan die good old krant op papier die slechts op één moment wordt aangeboden. Het is ook niet de kip met de gouden eieren, als uitgever word je er niet rijk van maar het levert wél interessante inzichten op in hoe de klant denkt en nieuws anno 2016 tot zich wil nemen. Daarom worden onze beste artikelen binnenkort ook via Blendle aangeboden.

Inderdaad, we gaan er geld voor vragen. Reken op twintig tot vijftig cent per stuk. In de loop van volgend jaar zullen we – in navolging van veel kranten - op onze website delimburger.nl artikelen van onze journalisten achter een betaalmuur gaan zetten. Over het model en de ‘prijzen’ buigen we ons nog. Het is een benadering die misschien even wennen is in een wereld waar online veel gratis te vinden is. Maar het bedrijven van kwaliteitsjournalistiek kost tijd en geld. Blendle-baas Alexander Klöpping zei het onlangs treffend: “Als journalist ben je mede verantwoordelijk voor het overleven van je eigen publicatie”. En wij zijn vastberaden om te overleven.
 

Reageren? Branko.eijssen@mgl.nl
Twitter: @Branko77

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf 1,04 per week.

Bekijk de aanbieding →