‘Het mooiste treintraject, dat hebben ze ons afgenomen’

© Rob Oostwegel

© Rob Oostwegel

© Rob Oostwegel

© Rob Oostwegel

© Rob Oostwegel

© Rob Oostwegel

© Rob Oostwegel

thumbnail:
thumbnail:
thumbnail:
thumbnail:
thumbnail:
thumbnail:
thumbnail:

‘Nederland is mooi, kijk maar uit het raam’. Onder dat motto wil de NS van reizigers weten wat zij de mooiste treinreis vinden. Een van de zes kanshebbers is de lijn Sittard-Maastricht.

Peter Bruijns

Elly Wijnen staart glunderend naar buiten. De trein glijdt door het Hoge Bos bij Elsloo. „Wat is het hier toch prachtig groen! En daar, die huisjes in het dal, wat knus.”De Maastrichtse is de enige passagier in de tweedeklascoupé die tijdens het ritje van Sittard naar Maastricht naar buiten kijkt. Enthousiast wijst ze op Kasteel Vaeshartelt met de lange oprijlaan. „Er zijn hier zoveel mooie dingen te zien. Maar veel mensen hebben daar geen oog voor. Op vakantie in Frankrijk kijken ze hun ogen uit, maar de schoonheid van het eigen land wordt niet genoeg gewaardeerd.”

Inderdaad houden de andere passagiers gedurende de hele rit hun ogen gefixeerd op hun smartphone of gratis krantje, blind voor wat er zich buiten afspeelt.

Het is precies om die reden dat de NS besloot treinreizigers eens bewust te maken van hoe fraai het langs het spoor kan zijn. Deze week wordt de verkiezing gehouden van de mooiste treinreis van Nederland. Enkele machinisten en conducteurs nomineerden hun favoriete tracés. Treinreizigers kunnen stemmen op de website van het spoorbedrijf. „Van het winnende traject wordt een audiotour gemaakt die reizigers via een app kunnen beluisteren. Dan hoor je de geschiedenis van dat stationnetje, of welke bijzondere dieren er in het landschap leven”, zegt NS-voorlichter Erik Kroese.

NS-trajecten

Er kan niet op het Miljoenenlijntje van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij of een Veolia-lijn worden gestemd. Alleen zes NS-trajecten zijn genomineerd.Hoofdconducteur Maarten Coenen uit Eindhoven nomineerde de lijn van Sittard naar Maastricht. Een ogenschijnlijk merkwaardige keus, want op het eerste gedeelte tussen Sittard en Elsloo vallen vooral kantoorgebouwen, een kaal voetbal­stadion, chemiefabrieken en een rangeerterrein op. Maar daar moet je doorheen kijken, vindt Coenen. „Wist je dat Sittard het langste perron van Nederland heeft? Wel 700 meter. Dat werd ooit aangelegd voor de bedevaartstreinen naar Lourdes.” Ook het Chemelot-industrieterrein is interessant, vindt hij: „In dit gebied lagen al 5000 jaar voor Christus de eerste boerendorpen van Nederland.”Dat zal wel, maar de reiziger die anno 2016 naar buiten kijkt, ziet daar niks van. Mooi wordt het pas na Elsloo, als de trein door het Hoge Bos, Lage Bos, Broekhovense Bos, Armenbosch, Geuller Bosch en Bunderbos langs het Maasdal glijdt. De reizigers - althans zij die opkijken - zien in het dal de daken van Geulle. In de verte staan de windmolens die de Belgische grens markeren. Na Bunde rijdt de trein langs kastelen, buitenplaatsen en fabrieken Maastricht binnen.

Heuvellandlijn

NS-conducteur Hein Douven steunt de nominatie van zijn collega Maarten Coenen niet. „Er ligt hier in de buurt een veel mooier tracé, maar dat hebben die van Veolia ons afgepakt: de Heuvellandlijn van Maastricht naar Heerlen. Daar heb ik wel eens heimwee naar. Vooral in de wintermaanden is dat mooi, als er sneeuw is gevallen en alles in het Geuldal is verlicht. Schitterend. Het mooiste NS-traject vind ik Almere-Lelystad, dwars door het natuur­gebied de Oostvaardersplassen.”Stemmen kan via www.ns.nl/uitgelicht/mooiste-trace

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee