Autozwendel kent enkel verliezers

Print
Autozwendel kent enkel verliezers

Afbeelding: mgl

De zaak rond de Swalmense autozwendel breidt zich verder uit. Naast de meer dan honderd autobezitters blijken ook Bovag-dealers, veelal in Limburg, gedupeerd. Niemand wil opdraaien voor de schade.

Dolgelukkig was Mia uit Kerkrade – op verzoek van de betrokkene zijn haar naam en woonplaats gefingeerd - met haar Volkswagen Polo. Vier jaar lang had ze er elke maand een vast bedrag voor opzij gelegd. „Een heel leuk wagentje. 
En hij rijdt uitstekend.”
 
Echter, met dat prima wagentje blijkt behoorlijk wat mis. Begin juli liet de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) Mia per brief weten dat haar auto een ‘tweeling’ is. Beter gezegd: een auto die is samengesteld uit onderdelen van meerdere auto’s. 
Heel gevaarlijk, ook al zijn die onderdelen nauwkeurig en vrijwel onzichtbaar aan elkaar gelast. „Ik heb dus anderhalf jaar lang in een verkeersonveilige auto rondgereden. Een heel eng idee.”
 
Mia is een van de gedupeerden in de grote zwendelzaak rond een autobedrijf in Swalmen. Het bedrijf wordt ervan verdacht schadeauto’s en geïmporteerde wagens voor een deel te hebben voorzien van gestolen of niet te identificeren onderdelen. 
Daarnaast werden bij het bedrijf herhaaldelijk meerdere auto’s gebruikt om er één nieuwe van te maken. Dat werd met veel finesse gedaan, want niemand die het in de gaten had. Zo kon het dus gebeuren dat zo’n auto in een showroom in Kerkrade belandde en Mia er haar oog op liet vallen. 

Onderzoek
Binnenkort mag ze de auto weer ophalen bij de RDW, die hem had meegenomen voor onderzoek. Ze krijgt dan wel haar voertuig terug, maar ze mag er vanwege de verkeersveiligheid niet meer mee rijden. „Ik zou het ook niet meer willen nu.” Dus heeft ze een nieuwe nodig. „Ik weet niet wat ik nu moet doen. Ik heb er het geld niet voor. Dan moet ik weer jaren gaan sparen. En op de verzekering hoef ik niet te rekenen. Het is te hopen dat ik iets met de dealer kan regelen, maar garanties heb ik niet.” 

Bijstand
En zo zitten momenteel veel gedupeerde autokopers in zak en as. Hun verzekeraars vergoeden enkel wat kleine onkosten, maar de aanschafprijs of op z’n minst de dagwaarde van hun voertuig keren ze niet uit. „We verzekeren een rijdende auto. De aankoop van een slechte auto wordt niet vergoed. Dat is een zaak tussen koper en verkoper. Daarvoor kunnen verzekeraars dan weer wel juridische bijstand verlenen”, vertelt Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars. Dat niemand wist dat het om ‘foute’ auto’s ging, doet daar volgens Buis niets aan af. „Het is een heel zure situatie voor iedereen. 

Maar dealers moeten op hun beurt weer naar de rechtspersoon die hun de auto’s heeft verkocht.” De Bovag erkent dat, maar wil voorkomen bonafide dealers nu in de problemen komen. En dat gevaar dreigt, want hoe moeten de garages hun schade verhalen bij een inmiddels opgedoekt bedrijf? In overleg met de RDW en de verzekeraars is besloten om per auto te bekijken wat het beste gedaan kan worden. Volstaat een reparatie of moet de beurs getrokken worden? En hoe hoog moet die vergoeding dan zijn? De dagwaarde van de auto of toch de aanschafwaarde? En wat kan een gedupeerde doen, als de dealer waar hij de auto kocht niet meer bestaat? Met dat probleem kampt Joyce uit Nederweert. 

Haar auto heeft een carrosserie zonder nummer. Zij mag er pas weer mee rijden, als de carrosserie vervangen is. „Dat is bijna net zo duur als een nieuwe auto”, verzucht ze. „Ik heb het geld niet en ik kan nergens aankloppen. Ook niet bij de dealer. Dat bedrijf is verdwenen. Ik vind dat de RDW mij tegemoet moet komen. Zij hebben in mijn ogen fouten gemaakt.” 

Protocollen
Dat vinden overigens veel gedupeerden. Zij voelen zich niet alleen bedonderd door het bedrijf in Swalmen, maar ook door de dienst die de auto’s goedkeurde. De RDW had in hun ogen de zwendel gelijk moeten doorzien. Onmogelijk, reageert de RDW, die veel telefoontjes krijgt van boze gedupeerden. Keuringen worden volgens vaste protocollen uitgevoerd. 

Die standaardkeuringen hebben bij de Swalmense auto’s geen feilen aan het licht gebracht. „Alleen bij vermoeden van oplichting kunnen we meer doen, zoals een auto door de röntgenstraat halen”, vertelt een woordvoerster van de RDW. „Zo’n röntgencontrole is nergens ter wereld standaard bij een keuring. Heel vervelend dus voor de gedupeerden, maar ze zijn willens en wetens opgelicht door het bedrijf in Swalmen. Dáár ligt ook de aansprakelijkheid.” 
 

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen