Restaurantzegel: vloek of zegen?

Print
Restaurantzegel: vloek of zegen?

Gemengde reacties op de restaurantactie van AH. Afbeelding: Geertje Grom/MGL

De restaurantactie van Albert Heijn is weer gestart. Voor tien zegels krijg je een tweede driegangenmenu gratis bij een van de deelnemende restaurants. Valt er voor de restaurants nog wel wat te verdienen?


Het is druk bij restaurant/ brasserie Preuf in Venlo en eigenaar Jeroen Rijks is vandaag alleen. Hij moet het gesprek dan ook regelmatig onderbreken om even met een klant af te rekenen, gasten te ontvangen of even iets lekkers naar een tafeltje te brengen. 
Rijks doet dit jaar voor het eerst mee met de restaurantactie van Albert Heijn en recensiewebsite Iens. Hij heeft er goed over nagedacht. „In de vakantieperiode is het hier rustiger dan normaal. Daar wil ik door middel van deze actie iets aan doen. Ik moet zeggen, het loopt prima. Het is ook een mooie manier om te laten zien wat we in huis hebben”, zegt hij.

De AH-restaurantactie leverde vorig jaar in totaal bijna 1 miljoen reserveringen op. Klanten van Albert Heijn krijgen van 4 juli tot en met 21 augustus bij elke tien euro aan boodschappen een zegeltje. Tien zegels zijn goed voor een gratis tweede driegangenmenu of lunch bij een van de deelnemende restaurants. De kaarten kunnen tot en met 29 januari ingeleverd worden. 

Heel leuk als je restaurant vol zit, maar uiteindelijk kom je bedrogen uit

Bij Misset Horeca kwamen deze week verdeelde reacties binnen op deze acties. Restauranthouders klaagden dat ze druk voelden om mee te doen, want de concurrent doet ook mee. Bovendien wordt er nauwelijks iets verdiend door de restaurants. De winst zou van de drankverkoop moeten komen, maar dat valt in de praktijk hartstikke tegen.
Een restauranteigenaar uit Brabant laat aan Misset weten niet meer mee te doen aan de actie. „Als restaurateur betaal je 2 euro aan commissie per gemaakte reservering. Heel leuk als je restaurant vol zit, maar uiteindelijk kom je bedrogen uit. De drankomzet kan nooit het verlies goed maken.” Deze actie heeft hem naar eigen zeggen 10.000 euro gekost. 

Andere restauranthouders zijn juist heel enthousiast. Ze zeggen mensen te trekken die anders niet komen. „En als het goed is komen ze nog een keertje terug.” Ze vinden het een mooie manier om ervoor te zorgen dat de zaak ook vol zit tijdens de grijze, koude maanden die eraan komen. 

De ervaringen van Jeroen Rijks van Preuf zijn overwegend positief. „Bij mij kunnen de gasten voor 35 euro eten. Soms komt een vijfde persoon mee die de normale prijs betaalt. En de meeste mensen bestellen gewoon de drank die ze normaal ook zouden bestellen.”

Klik hier voor het hele artikel en probeer de krant digitaal vier weken gratis.