Duitser besteedt 1 miljard in Limburg

Print
Duitser besteedt 1 miljard in Limburg

Outlet Center in Roermond Afbeelding: Maartje van Berkel

Bijna een derde van Duitse dagjes uit had Limburg als bestemming. De Duitsers komen vooral naar onze steden en zijn dol op winkelen. Hoog op de lijst staat het Outlet Center in Roermond.

Inwoners van Roermond weten het al jaren. De Duitser is dol op winkelen. En dan het liefst bij het Designer Outlet. Op een Duitse zondag zijn alle parkeerplaatsen al voor 12.00 uur bezet, worden shuttle-bussen ingezet om iedereen te vervoeren en zijn verkeersregelaars nodig om dat allemaal in goede banen te leiden.

De binnenstad van Venlo is ook al tientallen jaren een geliefde plek van veel Duitsers. En op de Woonboulevard in Heerlen is de drukte niet anders.

Deze week bevestigden de officiële cijfers van NBTC Holland Marketing toenemende belangstelling van Duitsers voor onze provincie. 31 procent van alle dagjes uit van de oosterburen had Limburg als bestemming. Dat zijn bijna vier miljoen bezoekers. Dat heeft alles met de afstand te maken. Een dagje uit moet op één tot anderhalf uur rijden van huis liggen.

Dierentuin

De Duitsers die Limburg bezoeken, komen in 52 procent van de gevallen vooral om te winkelen. De rest komt voor een stad, een attractiepark, dierentuin of zwemparadijs. Bijna 40 procent van de oosterburen bezoekt tijdens zo’n dagje uit ook nog een restaurant. Gemiddeld geven ze ongeveer 85 euro per persoon uit.

Hoe anders was dat jaren geleden. In 2009 deden de gezamenlijke VVV’s in Limburg een onderzoek naar het imago van deze provincie onder Duitsers. Conclusie: Limburg had geen imago. Duitsers reden door deze provincie op weg naar hun vakantie aan de kust maar meer ook niet. De naam Limburg riep bij veel Duitsers de associatie op met een kaassoort.

Bij de VVV waren ze hartstikke blij. „Beter geen imago dan een slecht imago want vanaf toen konden we gaan bouwen aan een goede naam”, zegt Manon Luijten van de VVV Zuid-Limburg. Om de achttien miljoen inwoners van Noordrijn-Westfalen enthousiast te maken voor een dagje Limburg werd een grote campagne in het leven geroepen. De VVV organiseerde persreizen, plaatste advertenties en bezocht beurzen. In Keulen opende ze het bureau Limburg Tourismus. Onder het motto Geniesse Dein Leben, wordt Limburg onder de aandacht gebracht als gezellige provincie waar van alles te doen is. Waar je niet alleen kunt wandelen en fietsen maar je ook bij slecht weer prima kunt vermaken bij bijvoorbeeld Kinderstad, Snowworld of de grotten. „En waar de mensen wat losser en spontaner zijn. Dat vinden de Duitsers, die zelf toch wat formeler zijn, hartstikke leuk”, zegt Luijten.

Duitse les

Tegelijkertijd werd Limburg klaargestoomd voor de komst van de Duitsers. Het winkelpersoneel ging op Duitse les, ondernemers vertaalden hun website in het Duits en restauranthouders pasten de menukaarten aan. De Duitse toerist was meer dan welkom.
En ze kwamen. Een derde van alle dagtripjes die Duitsers maakten, ging naar Limburg. 14 procent trok naar Noord-Holland en 10 procent naar Overijssel. Vorig jaar gaven de Duitsers ruim één miljard euro uit in Limburg.
Volgens NBTC Holland Marketing is de grensregio aantrekkelijk voor Duitsers omdat de Nederlanders daar vaak goed Duits spreken. „Dat zorgt voor een warm welkom.”