Verbod is goed voor verkoop boerkini

© AFP

Slechte reclame bestaat niet, dat bewijzen de verkoopcijfers van de boerkini, nadat enkele Franse kuststeden het kledingstuk hebben verboden. "Door de commotie vinden meer vrouwen de weg naar de boerkini", aldus de Australische bedenkster.

HBVL

Aheda Zanetti, de Australische ontwerpster van Libanese afkomst die in 2003 de boerkini bedacht opdat moslima’s deel konden uitmaken van de reddingsteams aan de Australische stranden, zegt dat de ophef na het verbod van het kledingstuk in enkele Franse steden juist voor hogere verkoopcijfers heeft gezorgd.

De ontwerpster vertelde aan persbureau AFP dat ze de afgelopen dagen zo’n vijf keer meer bestellingen zag binnenkomen via de webshop dan voor er sprake was van het verbod. Opvallend is dat het merendeel van de bestellingen van niet-moslima’s komt, zoals kankerpatiënten die het kledingstuk gebruiken als bescherming voor de zon.

Zanetti zegt dat ze ook veel meer positieve dan negatieve boodschappen ontvangen heeft na alle commotie. "De meesten begrijpen ook dat het bij de boerkini niet over onderdrukking gaat, maar net om emancipatie. Vrouwen vormen een front in deze discussie. Het maakt niet uit welk ras of religie ze hebben."

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee