Muzikant overlijdt door schimmels doedelzak

© HBVL

In een artikel van het medisch vakblad Thorax van maandag waarschuwen de auteurs voor het gevaar van niet onderhouden blaasinstrumenten. Een 61-jarige man is in Groot-Brittannië overleden nadat hij -vermoedelijk al jaren- schimmels had ingeademd die in zijn doedelzak groeiden.

HBVL

De overledene speelde dagelijks op zijn doedelzak en leed aan een droge hoest en kortademigheid. Zijn gezondheidstoestand verbeterde onverwacht tijdens een verblijf van drie maanden in Australië. Omdat hij vertrokken was zonder zijn muziekinstrument, wilden de dokters de doedelzak wel eens onderzoeken.

LongletselsUit analyse bleek dat er meerdere soorten schimmels in verschillende onderdelen van het instrument aanwezig waren. Ondanks een behandeling, stierf de muzikant in oktober 2014. Tijdens de lijkschouwing werd vastgesteld dat hij aan verschillende longletsels leed.

Het ging om het eerste geregistreerde geval van hypersensitiviteitspneumonitis bij een doedelzakspeler, vermoedelijk veroorzaakt door het inademen van schimmels, aldus het artikel. “Spelers van blaasinstrumenten moeten het belang inzien van regelmatig poetsen”, waarschuwen de auteurs tegen achtergebleven gist en andere schimmels.

“Ideaal is even een lap katoen door het instrument te halen na elk gebruik om te voorkomen dat vocht bezinkt”, adviseert Andrew Bova, een verantwoordelijke van het Nationaal Doedelzakcentrum in Glasgow, op de BBC.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee