De zoektocht van een ambitieuze LEGO-handel

© Luc Lodder

LEGO-handel Bricksworld zoekt al jaren naar een geschikte locatie. Nadat hij Valkenburg in 2010 na een conflict met de gemeente had verlaten, vestigde Jac Pellegrom zijn zaak op de bovenste verdieping van shoppingmall ’t Loon in Heerlen. ’t Loon heeft als voordeel dat het vanuit Duitsland gemakkelijk per snelweg te bereiken was en ook nog aan de route naar de Woonboulevard ligt. Nadeel zijn de parkeertarieven.

Siebrand Vos

Pellegrom was echter van meet af aan niet op zoek naar standaard winkelruimte. Omzet wordt vooral gehaald via postorder, leerde de nominatie voor de Rabo Economy Award eerder al. Veel meer dan reguliere LEGO-winkels is Bricksworld een combinatie van showroom en belevingswinkel.

Van alle dozen worden modellen gebouwd en tentoongesteld. En meer dan dat. Ook eigen ontwerpen, bijvoorbeeld van Schunck, zijn hier te zien. Zeshonderd vierkante meter is te weinig om zijn ambities te kunnen realiseren. Daarbij bleef het aantal bezoekers naar verluidt stijgen tot boven de 150.000.

Zo vreemd was het dan ook niet dat Jac Pellegrom op zoek ging naar andere ruimte. Graag had hij de hele kelder van ’t Loon willen huren, maar dat stuitte op allerhande bezwaren (bestemming/huurprijs). Ook al staat die kelder al jaren leeg. Verder zag hij kansen in winkelcentrum De Bongerd en in de voormalige bioscoop Royal. Royal had misschien niet het gewenste oppervlak, maar bood weer andere kansen (de mogelijkheid tot filmvertoningen). Royal zou grote aantallen LEGO-fans lokken, voorspelde Pellegrom. De gemeente Heerlen worstelde toen met verschillende toekomstplannen voor de bioscoop en is er nog steeds niet uit.

Bricksworld had ook belangstelling voor het Intratuincomplex in Kerkrade, maar daar stak de gemeente een stokje voor. De reden doet wat vreemd aan: Bricksworld zou niet onder de bestemming leisure (vrijetijdseconomie) vallen. Inmiddels zal Pellegrom daar niet rouwig om zijn. In Museumplein Limburg (Continium/Earth Theatre Columbus en designmuseum Cube) vindt hij niet alleen de gewenste ruimte, maar ongetwijfeld ook nieuwe bezoekersstromen. Volgens verwachting gaan zij elkaar versterken.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee