Tom en Max, lievelingetjes van de media

Print

Afbeelding: De Limburger

“In Nederland worden grote talenten snel als bedreigend of irritant ervaren. Heldenverering is slechts in twee gevallen toegestaan. Bij doden, want die staan niemand meer in de weg, en bij landgenoten die het oog van de wereld op Nederland vestigen.”

Deze passage uit het Historisch Nieuwsblad stamt uit het jaar 2000. Er is sindsdien niks veranderd. Geen land kan zo teleurgesteld en cynisch reageren op een toch respectabel aantal van acht gouden medailles op de Olympische Spelen, afgelopen zomer in Rio de Janeiro. Maar hoe calvinistisch de inslag ook is, voor helden in de sport maken we ook graag een uitzondering als het gaat om de heersende opvatting ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’.

Sport is altijd het lievelingetje geweest van de media. De heroïek speelt daarin natuurlijk een belangrijke rol. De media brengen/maken het nieuws en dragen op die manier in belangrijke mate bij aan de idoolvorming. De opkomst van de tv heeft dat proces alleen maar versneld. Sport is vermaak, entertainment. Niks mis mee. Mits je er als medium in slaagt prestaties in de juiste context te zetten en nooit vergeet de kritische vragen óók te stellen.

Alles wat Dumoulin en Verstappen doen of zeggen, wordt bijna automatisch nieuws

Het is ontegenzeggelijk waar dat een mediabedrijf als De Limburger meelift op de successen van sporters uit de provincie die internationaal furore maken. De twee beste voorbeelden zijn natuurlijk Formule 1-coureur Max Verstappen en wielrenner Tom Dumoulin. Ik zal niet beweren dat we er stapels extra kranten door verkopen, maar berichten die wij digitaal over deze twee uitzonderlijke talenten publiceren worden steevast bijzonder goed bekeken. En dat is weer nodig voor het bereik en de relevantie van ons online platform. Met dank uiteraard ook aan de kracht van social media.

Alles wat Dumoulin en Verstappen doen of zeggen, wordt bijna automatisch nieuws. Ja, zelfs als het om het nieuwe liefje van Max gaat. De uitspraken van Dumoulin, gedaan in onze zaterdagkrant, over de internationale wielerbond UCI die hij “een boevenbende” noemt en de attesten-kwestie rond collega Bradley Wiggins die hij niet vertrouwt, gaan dit weekend wereld over: van alle Belgische kranten tot de NOS en van The Daily Mail tot de The Telegraph.

Overal keurig mét bronvermelding. Mooi voor ons en wielerverslaggever Robin van der Kloor, die Dumoulin al een aantal jaren op de voet volgt. We mogen blij zijn met sporters als Max en Tom. Een deel van hun aantrekkingskracht ligt niet alleen in de uitmuntende prestaties die ze leveren, maar ook omdat ze geen blad voor de mond nemen en controversieel durven zijn. Denk ook aan het befaamde ‘No!’ van Max Verstappen vorig jaar in de GP van Singapore, waar hij dwars inging tegen de stalorders van zijn team.

De impact van deze ‘nieuwe helden’ is groot. Ze zijn een geschenk voor de media. In veel opzichten. We hebben de ambitie om Dumoulin en Verstappen het einde van het jaar aan één tafel te krijgen. Voor een uitgebreid kerstinterview. Het Historisch Nieuwsblad begrijpt waarom: “Helden zijn onmisbaar. Voor elke samenleving en voor ieder mens. Wie dat ontkent, of daar meewarig over doet, begrijpt niets van de menselijke natuur, inclusief zijn eigen psyche.”

Reageren? 
Branko.Eijssen@DeLimburger.nl
Twitter:
@Branko77