Eigen Limburgs fotografiemuseum

Print
Eigen Limburgs fotografiemuseum

Aanslag IRA in Roermond (27-5-1990) Afbeelding: MGL

Museum aan het Vrijthof start, onder meer met De Limburger, een fotografiemuseum. „Beeldtaal is de taal van de toekomst. En deze provincie is rijk aan goede fotografen en collecties.”

Naast het museum en De Limburger haken Fotografiemuseum Antwerpen, Regionaal Historisch Centrum Limburg, Centre Céramique en Fotovakschool University of Applied Photography (Venlo) aan. De komende twee maanden onderzoeken de partijen hoe zij het museum vorm willen geven, bijvoorbeeld op welke locatie en onder welke naam. 

Museumdirecteur Erik de Jong: „De vraag is niet of maar hoe dit verder kan worden uitgewerkt. Eind dit jaar presenteren we meer details over het exacte DNA van het museum en de innovatieve rol en bijdrage van onze partners in dit project.” 

 

Vul hier een omschrijving van de foto in.

Nieuwe zus
Nu Museum aan het Vrijthof meer dan 30.000 bezoekers per jaar trekt, vindt De Jong het nog belangrijker om na te denken over de toekomst van de instelling. „In het licht daarvan zie ik fotografie voor ons als een culturele kans, als nieuwe zus. Het is een unieke toevoeging aan het bestaande cultureel aanbod in Maastricht en Limburg, aangezien er in de directe omgeving geen soortgelijk museum ligt. Deze kunstvorm spreekt ook veel jongeren aan, kijk hoe zij op Instagram de ene na de andere foto posten. Beeldtaal is de taal van de toekomst, daarvan ben ik overtuigd. Daarnaast is Limburg rijk aan goede fotografen en prachtige fotocollecties. We hebben als museum al diverse succesvolle foto-exposities georganiseerd, bijvoorbeeld Lust for Light van Marie Cécile Thijs uit Heerlen.” 

Wij zien het als de ultieme vorm van verhalen vertellen

Roy op het Veld, hoofdredacteur van De Limburger, ziet de samenwerking met het Maastrichtse Museum als een goede kans om de krant in al zijn verschijningsvormen als beeldmerk te etaleren en profileren. „Tekst blijft voor ons zeer zeker belangrijk, maar de waarde van beeld valt al lang niet meer te onderschatten. Iconische foto’s uit het verleden, waarvan je ook in Limburg genoeg voorbeelden hebt, krijg je niet verteld in woorden. Wij zien het als de ultieme vorm van verhalen vertellen. Beeld kan onze lezers nog meer verleiden om de krant in te gaan. Met dit project hopen we bovenal een nog veel bredere doelgroep te interesseren voor fotografie. Ik stel me voor dat we in zo’n museum bezoekers ons beeld van de dag voorschotelen, volgens ons de belangrijkste nieuwsfoto van dat moment.” 

Perfecte balans
Wat maakt een foto iconisch? De foto zal eerst een perfecte balans moeten hebben tussen vorm en inhoud. Hoe ziet de foto eruit en wat is de boodschap? Daarnaast moet het beeld in ons collectieve geheugen zijn blijven hangen. 
 

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen