Veiligheidsrisico's garage verzwegen

Print
Veiligheidsrisico's garage verzwegen

Afbeelding: Laurens Eggen

Henk Brauer is niet langer wethouder in Venlo. De Belfeldenaar kon niet anders dan opstappen toen bleek dat hij twee jaar lang zweeg over de veiligheidsrisico’s in garage Roermondsepoort.

Als rotte appelen die uit de boom vallen. Zo ging het met de door betonrot aangetaste Venlose parkeergarages dit jaar. In januari sloot Arsenaal, vorige week Roermondsepoort. In de voorbereiding op dat laatste besluit kwam echter iets veel ergers naar boven; de Roermondsepoort had helemaal niet meer open mogen zijn. Twee jaar lang lag ergens in een lade een onderzoeksrapport over de onveilige situatie in de garage. Alleen wethouder Parkeren Henk Brauer en een aantal ambtenaren kenden het schrijven uit oktober 2014.

Toen hij het rapport kreeg was Brauer enkele maanden daarvoor aangetreden als bestuurder in Venlo. Als voorman van de lokale partij VenLokaal was het hem gelukt een verkiezingsoverwinning te boeken en zijn partij aan te laten Parkeergarage Roermondsepoort is inmiddels gesloten vanwege de veiligheidsrisico’s.

Zeer slechte staat
Brauer, de politicus die zich sterk wilde maken voor de wijken en burgerparticipatie, kreeg als wethouder parkeren in zijn portefeuille. Zeker geen makkelijk onderwerp. Niet alleen vanwege de enorme druk die vanuit de Venlose binnenstad op het gemeentebestuur wordt uitgeoefend om extra parkeerplekken te realiseren, maar ook omdat toen al bekend was dat twee gemeentelijke garages (Arsenaal en Roermondsepoort) in zeer slechte staat verkeerden.

Op 23 oktober bleek de situatie in de Roermondsepoort een stuk ernstiger te zijn, toen twee gespecialiseerde bedrijven in een rapport aan de gemeente Venlo meldden dat ‘er op dit moment al sprake is van een onverantwoorde situatie wat betreft de risico’s voor veiligheid en gezondheid’. De bureaus berichtten dat er binnen zes maanden actie ondernomen moest worden. Niets doen was geen optie. ‘Als er geen actie wordt ondernomen dan is er op korte termijn (binnen één jaar) een zeer groot risico op veiligheid en gezondheid!

Grotere scheuren
Bijvoorbeeld het ontstaan van meer en nog grotere scheuren, het neervallen van loszittende betonstukken en het ontstaan van zeer grote scheefstand’, zo staat letterlijk in het rapport. Maar ook: ‘Wij adviseren om een beslissing binnen nu en zes maanden te nemen. Minstens tot die tijd adviseren wij om de parkeergarage twee keer per maand te monitoren. Daarmee kunnen wij echter niet garanderen dat er geen zware letselschade of materiële schade optreedt. De gemeente Venlo dient zich bewust te zijn van die risico’s en draagt daar de verantwoordelijkheid voor.’

Het rapport geeft ook aan dat de Roermondsepoort ooit met een constructiefout werd gebouwd, waardoor de stabiliteit van de garage in het geding was. En daar werd vervolgens de focus op gelegd. De acute veiligheidsrisico’s zijn daarbij helaas ondergesneeuwd, schrijft burgemeester Antoin Scholten nu aan de gemeenteraad. Brauer gaf weliswaar opdracht een toekomstplan voor de garages te schrijven, maar het rapport zelf werd nooit met zijn collegawethouders gedeeld. Al werkende aan een voorstel over de toekomst van de gemeentelijke parkeergarages werd de wethouder in februari van dit jaar opnieuw geconfronteerd met een rapport waarin hij werd gewezen op de veiligheidsrisico’s in de garage.

Deletetoets
Maar ook daarna lag de focus van het gemeentelijk apparaat op de foute constructie van het gebouw. Pas afgelopen vrijdag werd het voor het Venlose college duidelijk dat er veel meer aan de hand was met de Roermondsepoort. Ondanks dat wethouder Stephan Satijn sinds juli verantwoordelijk is voor het parkeren in de stad. Satijn nam destijds de portefeuille over om een frisse start met het dossier te maken. Om met de woorden van Satijn te spreken; de deletetoets werd ingedrukt. Alles wat tot dan was bedacht, ging van tafel. Maar toen er op die tafel nieuw parkeerbeleid werd geschreven, kwamen de twee rapporten over de Roermondsepoort niet meer op tafel. Pas afgelopen vrijdag werd de ernst van de situatie voor iedereen op het Venlose stadskantoor duidelijk.

Er werd al regelmatig onderzoek verricht naar de constructie van de garage en die vrijdag zou daarover een nieuw rapport liggen. „Als voorbereiding daarop is door ambtenaren het volledige dossier over de Roermondsepoort opgevraagd en zo werden ook de twee bewuste onderzoeksrapporten bekend”, laat een woordvoerder van de gemeente Venlo weten. En daarmee was het politieke lot van Brauer bezegeld. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat wanneer het rapport uit 2014 op een eerder moment op de collegetafel terecht zou zijn gekomen, wij de afgelopen jaren rondom deze garage andere besluiten hadden moeten nemen. Sluiting en sloop van de garage waren dan op een aanzienlijk eerder moment aan de orde geweest’, schrijft burgemeester Scholten in de brief aan de gemeenteraad. Gemeentesecretaris Piet Lucassen is een onderzoek gestart naar de precieze gang van zaken.