Van winkelketens naar eigenzinnige speciaalzaken

Print

V.l.n.r. Sjaak Vinken en Leonie Kuepers (van Streetwise) en Bram van den Eijnden en Romy Wauben (van de nieuwe zaak Kop). Foto: Annemiek Mommers

De Heerlense binnenstad ziet dit najaar weer een enkele ketenzaken vertrekken. Maxwell en Shoeline zijn al dicht. MS Mode houdt opheffingsuitverkoop. De leegstand baart zorgen, vooral bij vastgoedbellegers, maar daar staat de komst van zes nieuwe horecaformules en speciaalzaken tegenover. Trendwatchers verwachten dat middelgrote provinciesteden als Heerlen en Sittard langzaam weer iets van een eigen smoel zullen krijgen.

Nieuwkomers in Heerlen zijn de uit een webshop voortgekomen Fietstempel (Willemstraat), de hippe meidenmodezaak Deems (Dautzenbergstraat), Spaans restaurant-café Real (Geleenstraat), een Schnitzelbar ( binnenkort in de Akerstraat, pand Ginneli), de uit Welten overgekomen kindermodezaak Kikibo (Dautzenbergstraat) en The English Shop (binnenkort in de Geleenstraat).

Volgens Leonie Kuepers en Sjaak Vinken van bureau Streetwise hebben dit soort zaken de toekomst. Kuepers: ‘’Internet draait winkelgeieden in binnensteden niet de nek om. Maar klanten willen wel meer dan traditionele doorsnee winkels. Ze willen kwaliteit, beleving en een persoonlijke benadering. Zoiets mag iets meer kosten.’’

Heerlenaren niet arm

Hoewel er nog veel leegstaat – waaronder het enorme oude V&D-pand – en veel zittende ondernemers in Heerlen een zware tijd hebben, ziet Vinken positieve ontwikkelingen. „De toekomst van binnensteden, het nieuwe winkelen, waarover zoveel wordt gefilosofeerd, is al begonnen. Ook in Heerlen. Wat dat betreft zijn de plannen in het bidbook om de verblijfskwaliteit te verhogen gewoon goed. Het beeld de meeste Heerlense huishoudens arm zijn, klopt niet. Ik zie het bij mensen in mijn eigen wijk, Nieuw-Husken. Gezinnen die  er lang niks meer van hun gading vonden, ontdekken de binnenstad weer. Shoppen in combinatie met iets eten en drinken, maar wel in karaktervolle zaken - dát is de  beleving die de mensen verlangen. Dat beseft de traditionele vastgoedsector nog niet.”

Middensegment bedreigd

Een rapport van ING constateerde anderhalf jaar geleden al dat het middensegment van de winkels het loodje dreigt te leggen. Die in kleding en schoenen voorop. Discounters en duurdere kwaliteitszaken winnen het in de tijd van webshops. Weinig onderscheidende ketenzaken vertrekken uit de provincie en blijven alleen in de grote steden een vestiging houden. Kuepers:‘’Doorsnee ketenzaken spelen veel minder gemakkelijk op veranderende wensen van de consument. Datzelfde zie je ook wel bij verouderd ondernemerschap, winkeliers die niet meer kunnen of willen mee veranderen.’’

Streetwise heeft de afgelopen paar jaar alleen al in Heerlen zestig panden ingevuld. Vinken en Kuepers begeleiden de ondernemers desgewenst bij vergunningverlening, formule en financiering. Rabobank Parkstad is vaste partner. Ook in Sittard en andere Parkstadgemeenten helpt het duo leegstaande winkelpanden aan nieuwe ondernemers.

Meidenmodezaak meteen hit

Kuepers: ‘’Het gaat niet zelden om mensen die niet uit winkelierfamilies komen, maar na hun studie of oude baan een droom realiseren. Zo wilde een Kroatische ondernemer een Balkanrestaurant beginnen in Heerlen, maar daar zijn er best veel van in de regio. Toen hij het pand van Ginelli in de Akerstraat zag, zei hij: dit wordt een Schnitzelbar. De locatie – er komt veel uitgaanspubliek voorbij – is er geschikt voor.’’

Vinken wijst er op dat deze ondernemers zaken beginnen die ze missen in hun stad. ‘’De hippe meidenmodezaak Deems in de Dautzenbergstraat, net drie weken open, is een hit. Ik  hoort het van mijn dochters. Zij moesten voor dit soort kleding de stad uit. De ondernemers, Doris Duspara en Selin Janssen, zagen het gat. Ze verkopen nu wat ze hier eerder zelf niet konden vinden.”

In De Limburger van maandag een verhaal over Spaans restaurant-café Real, dat dinsdag in Heerlen opengaat.