YouTube-tieners stunten met video's

Print
YouTube-tieners stunten met video's

Rik Kleeven achter de camera filmt de stunts van Jesper Weijs op de trampoline. Afbeelding: Laurens Eggen

Buurjongens Rik en Jesper uit Oirlo kregen er in twee weken tijd 20.000 abonnees bij op YouTube. Dat ontlokte collega-videomakers haast smekende reacties als: ‘Mag ik alsjeblieft jullie groei?’ De vrienden maken vooral indruk met hun gewaagde trampolinevaardigheden.

Rik Kleeven – de slingers voor zijn zestiende verjaardag hangen nog – tikt op het touchscreen van zijn telefoon. Een filmpje op het Instagram-account dat hij deelt met beste vriend en buurjongen Jesper Weijs (15) begint te spelen. We zien Rik, die een sinaasappel lijkt te pletten met zijn tablet. Maar alsof het een truc van Hans Klok betreft staat ineens een glas sinaasappelsap voor zijn neus. 

Handig gemonteerd hoor. Het zijn de eerste stappen van de Oirlose pubers naar een succesvol YouTube-kanaal met de naam Glowmovies. Naar een steen uit het spelletje Minecraft, maar dat mogen we vergeten. 

Halsbrekende toeren
YouTubers, daar zijn er steeds meer van. Ze doen challenges, halen pranks (grappen met anderen) uit, showen de nieuwste make-up-trends (vooral de meiden), laten zien hoe zij gamen of filmen hun dagelijks leven in vlogs. Zo niet Jesper en Rik. Zij halen zelf aangeleerde, halsbrekende toeren uit op de trampoline. Of op twee trampolines. Of op drie… Maar dan wel zo onwrikbaar aan elkaar vastgeketend door Jespers handige vader, dat er geen beweging meer in te krijgen is. 

Ze springen van het dak en gebruiken – in de zomer dan toch – het royale zwembad voor hun landing. Alle figuren kregen ze onder de knie door te kijken naar instructievideo’s. De enige horde naar een nieuwe salto of schroef is angst. „Maar als één van ons durft, volgt de ander snel.”

Veel kijkers
Weinig collega-YouTubers doen wat Rik en Jesper doen. Die originaliteit levert ze veel kijkers op. Er is wel een Amerikaans kanaal, Joog Squad, dat soortgelijke video’s maakt, die soms nog veel verder gaan. Maar zij hebben dan ook een enorm aantal van bijna 2,5 miljoen abonnees. „Er zijn mensen die zeggen dat we ze nadoen. Dat is niet zo. Ze zijn voor ons wel een inspiratiebron.” 

Natuurlijk maken ze ook wel eens een Q&A om aan de behoefte van hun met prangende vragen worstelende kijkers tegemoet te komen. De meest gestelde? ‘Zijn jullie broers?’ Nee, buurjongens dus. ‘Hebben jullie een vriendin?’ Ook niet. En: ‘Waar halen jullie al die trampolines vandaan?’ „Twee zijn van Jesper, eentje van mij. En de laatste nieuwe is gesponsord.” 

Webshop
Die laatste zin is veelzeggend. Wanneer bedrijven je vinden om hun producten in je video’s te laten zien, weet je dat je meetelt in de YouTube- wereld. Zo kun je er uiteindelijk goed geld mee gaan verdienen: met sponsoring, reclame-inkomsten en merchandise. Hoe groter je naam, hoe meer vraagstukken waar je een antwoord op moet vinden. Hoe bijvoorbeeld om te gaan met fans die een t-shirt, pet of telefoonhoesje willen hebben met je logo erop? ,,We denken na over een webshop met merchandise. Maar die moet er dan wel vanaf het begin gelikt uitzien.” 

Meester Ramses van de basisschool laat zijn klas in de pauze onze filmpjes zien

Onlangs zette YouTuber Ties Granzier (17) uit Linne (met ruim een half miljoen abonnees een voorbeeld voor Glowmovies) uiteen hoe je een succesvolle maker van video’s wordt. In het kort komt het neer op prikkelende titels en thumbnails, originaliteit en geluk. Vooral veel geluk. En dat hadden Rik en Jesper ook, geven ze eerlijk toe. Omdat YouTube hun video met twee trampolines, het dak van de aanbouw en het zwembad onder de aanbevolen video’s schaarde.

De duizend vind-ikleuks waar de jongens om vroegen, werden er 12.000. Het abonneebestand verdrievoudigde in twee weken tijd van 10.000 naar 30.000. Wat respect oogstte bij hun collega’s en hun fanschare deed groeien. „We moeten steeds vaker met kijkers op de foto. Bij het zwembad in Walbeck en op Stereo Sunday was het prijs. En hier in het dorp worden we ook herkend. Dat kan komen door meester Ramses van de basisschool (bij wie Jespers zusje Fenne in de klas zit, red.) die onze filmpjes laat zien in de pauze.” 

Smaak
Rik en Jesper hebben de smaak te pakken en willen doorgaan. Ze hebben hun weg naar succes zelfs uitgestippeld: lol hebben, een vleugje humor brengen en interactie houden met de kijkers door onder meer te reageren op reacties. „Want daar worden ze heel blij van”, merkten de You- Tubers, die elkaar kennen sinds ze bij elkaar in de klas zaten op de basisschool. „In tegenstelling tot de meeste andere kanalen is 75 procent van onze volgers een jongen. Dat komt doordat we stoere dingen doen.” 

Rik kijkt met een schuin oog op zijn telefoon, zoals hij dat tijdens lessen op school ook stiekem doet. Waarom? „Ik kan met een speciale app van seconde tot seconde zien hoeveel volgers we hebben.” Zo zag hij op vakantie die unieke groei. En de teller tikt gestaag door. 

Internationaal bekend
Rik en Jesper zijn met hun kanaal Glowmovies upcoming in YouTubeland. Er zijn echter provinciegenoten die het al helemaal gemaakt hebben. Jelle van Vucht uit Roermond is verreweg de meest succesvolle. Hij is internationaal bekend en goed voor meer dan vijf miljoen abonnees. Dan, na een hele tijd niets, komt Dylan Haegens uit Venray. Hij nadert de 900.000. Haegens’ studio ligt in hartje Venray en als Rik en Jesper uit school komen, fietsen ze meestal wel even langs om een blik naar binnen te werpen. „We hebben nog niet durven aanbellen.” 

Terwijl een video met zo’n grootheid hun kanaal wél een nieuwe boost kan geven. „Klopt, maar we gaan eerst de samenwerking aan met wat kleinere YouTubers.” 

We maken het rijtje Limburgse internethelden nog even af. Ties Granzier uit Linne is de magische grens van een half miljoen abonnees onlangs gepasseerd, Colin Wijholds uit Sittard heeft er bijna 160.000 en Dylan Haegens-sidekick Teun Peters uit Wanssum verwacht op zijn eigen kanaal elk moment de 100.000ste.