Limburgers lusten graag een frietje

© iStock

Cafetaria’s zijn allang niet meer de vetpot van weleer, maar voor het eerst in jaren stagneert de daling van het aantal frietzaken. Ambachtelijkheid en beleving zijn de toverwoorden, bleek tijdens de Cafetariadag in Maastricht.

Stefan Dölcken

Sinds 1997 zit er een dalende lijn in het aantal cafetaria’s. De traditionele frituur, groot geworden in een tijd dat het enige alternatief de Chinees of de pizzeria was, moet het steeds vaker afleggen tegen het enorme aanbod aan andere afhaal- of bezorgmaaltijden. Nederland telt momenteel zo’n 4800 cafetaria’s, ruim duizend minder dan eind jaren negentig. Volgens Ubel Zuiderveld, foodservicewatcher en hoofdredacteur van het vakblad Frituurwereld, komt de daling dit jaar voor het eerst tot stilstand. „Er zit zelfs weer een klein beetje groei in de sector”, zegt hij tijdens de Cafetariadag, onderdeel van horecavakbeurs BBB in het Maastrichtse MECC. Friettenten in LimburgLimburg, zegt Zuiderveld, is nog steeds de provincie met het hoogste aantal friettenten per hoofd van de bevolking. „Er verdwijnen natuurlijk nog steeds zaken, met name die waar sinds de jaren tachtig niet meer geïnvesteerd is, maar er komen ook nieuwe cafetaria’s bij. Dat hebben we lang niet gezien.” OnderscheidenCafetaria’s moeten met hun tijd mee om succesvol te zijn, zegt Nyenrode- prof en marketingdeskundige Henry Robben op de Cafetariadag tijdens een lezing voor mensen uit de branche. Wie wil overleven, moet zich onderscheiden. „Weet wie je klant is en weet wat hij wil. En realiseer je dat de klant tegenwoordig een enorme keuze heeft”, aldus Robben. ‘Beleving’ is volgens de hoogleraar daarbij een van de toverwoorden. TrendsBranchekenner Zuiderveld maakt het concreter. Hij signaleert drie belangrijke trends: ambachtelijkheid, gezelligheid en gemak. „Het aantal zaken waar zelf friet wordt gemaakt, neemt voor het eerst in jaren weer toe, en ook de uitstraling van de cafetaria’s is sterk verbeterd”, zegt hij. Steeds meer zaken investeren in fatsoenlijke zitplaatsen en interieur. „Iets dat jaren verwaarloosd is. En wie geen zin heeft om af te halen of in de zaak te eten, kan steeds vaker zijn snacks laten thuisbezorgen. Ook dat wil de klant.” Veranderende eetgewoontesBij wat hoogleraar Robben ‘beleving’ noemt, hoort ook het inspelen op veranderende eetgewoontes. Een vette hap op z’n tijd mag, maar tegenwoordig moet ook de snelle snack gezond zijn of een luxe uitstraling hebben. Zuiderveld: „Denk aan zelfgemaakte friet, maar ook aan een lekkere maaltijdsalade of een luxe hamburger. Daarmee maak je het verschil.”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee