Koers Twitter maakt vrije val

© ANP

Voor de Amerikaanse presidentskandidaat Donald Trump is Twitter het belangrijkste medium in zijn campagne. Maar bij de meeste gebruikers legt Twitter het af tegen zijn rivalen.

AD

Niet alleen Trump houdt zijn miljoenen volgers - en tegenstanders - via Twitter op de hoogte van zijn standpunten. Meer sterren gebruiken Twitter om te communiceren met hun fans. Waarom is de aandelenkoers van Twitter nu dan nog maar een vijfde van de waarde na de beursgang in 2013?Het antwoord is simpel: Twitter groeit niet meer. Facebook, Instagram, Snapchat... allemaal worden ze afgerekend op het aantal nieuwe gebruikers dat ze elk kwartaal binnenhalen. Valt die groei tegen, dan gaat de aandelenkoers direct onderuit.Wat dat betreft is het al een jaar paniek bij Twitter. Het aantal gebruikers blijft steken rond de 330 miljoen. Daarvan zijn er naar schatting zo’n 130 miljoen actieve twitteraars. En dus zakte het aandeel van 73 dollar in 2013 naar bijna 14 dollar in mei van dit jaar.AdvertentiesDe achterblijvende groei in het aantal gebruikers is niet Twitters enige probleem. Ook op de advertentiemarkt blijft het ver achter bij andere social media. ,,Het lukt ze niet voldoende inkomsten te genereren met advertenties”, zegt Ed Agterberg, analist bij onderzoeksbureau Telecompaper.Agterberg ziet het als een structureel probleem voor Twitter. ,,In wezen is het een medium als televisie. Twitter is een soort Wereldomroep die berichtjes uitzendt. Je weet niet wie wat leest en wat ze er van vinden. Social media als Facebook zijn veel interactiever. Zij weten veel meer van hun gebruikers, wat ze leuk vinden bijvoorbeeld. Dat is interessant voor adverteerders. Die kunnen heel gericht advertenties naar bepaalde gebruikers sturen.”Bij Twitter is het meer met een schot hagel schieten in de hoop een paar gebruikers te bereiken.Diepe zakkenTwitter is zich bewust van deze zwakte en probeert het medium aantrekkelijker te maken voor adverteerders. Zo is er de mogelijkheid om advertentiefilmpjes te plaatsen en is Twitter begonnen met live streaming. Dit seizoen zendt het bijvoorbeeld American footballwedstrijden live uit. De hoop is dat Twitter veel nieuwe gebruikers trekt en daarmee veel adverteerders.Het probleem voor Twitter is wel dat de concurrentie hetzelfde doet. En bedrijven als Google en Facebook hebben veel diepere zakken dan de berichtenservice. Twitter zette vorig jaar 2,2 miljard dollar om en had een bedrijfsresultaat van 560 miljoen euro. Dat verdient Facebook in een maand.OvernameMedeoprichter Jack Dorsey werd vorig jaar teruggehaald om het kwakkelende Twitter uit het slop te trekken. Maar tot nu toe zonder veel succes. Geen wonder dat er al tijden wordt gespeculeerd op een overname van Twitter. Alleen haakt elke potentiële kandidaat tot nu toe af.Mogelijk speelt de prijs een rol. Twitter vindt zichzelf 11 tot 15 miljard dollar waard. Nu zijn forse prijzen geen uitzondering bij de overname van social media. Maar dan gaat het wel om bedrijven die hard groeien. En dat doet Twitter niet.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee