Helft van dieselauto's door de mand bij uitstoottest

Print
Helft van dieselauto's door de mand bij uitstoottest

Afbeelding: ANP

Ruim de helft van de dieselauto's die in ons land een milieucertificaat hebben gekregen, stoot meer uitlaatgassen uit dan de fabrikanten opgeven. Dat constateert de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) na onderzoek van dertig dieselauto's. Bij zestien blijkt de emissie tijdens het rijden op de weg beduidend hoger dan tijdens de test op de rollenbank.

De geconstateerde afwijkingen komen naar voren bij het variëren met de snelheid, tijd, afstand of buitentemperatuur, aldus de RDW. Zulke afwijkingen zijn in principe verboden, tenzij het noodzakelijk is om motorschade te voorkomen. De dienst heeft het onderzoek uitgevoerd naar aanleiding van het schandaal rond desjoemelsoftware bij Volkswagen. 

Hardnekkig
,,We moeten de hardnekkige sjoemelaars aanpakken", reageerde staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu). ,,De autofabrikanten maken er een beetje een zootje van."' Ze vindt dat autofabrikanten snel verplicht moeten worden om te gaan testen op de weg en niet meer in laboratoria als het gaat om uitstoot van uitlaatgassen. 

Onder de zestien geteste wagens die afwijkende uitstoot vertonen, zijn onder meer de Volvo XC90, de Kia Cee'd, Hyundai i40 en de Opel Mokka. Ook auto's van de merken Jeep, Chevrolet en Suzuki kwamen niet goed uit de test. 

Terugroepactie
De RDW spreekt de fabrikanten van de gewraakte auto's op de resultaten aan. Als ze niet kunnen aantonen dat deze onder de toegestane uitzonderingen vallen, dan kan dit leiden tot een terugroepactie en in het uiterste geval tot het intrekken van de typegoedkeuring. Ook is het mogelijk dat verbeteringen in nieuwe auto's moeten worden doorgevoerd.

Daarnaast moeten de fabrikanten ook onderzoeken of de nodige verbeteringen doorgevoerd kunnen worden in bestaande voertuigen. Volgens de RDW komt het beeld overeen met eerdere bevindingen van onderzoeksinstituut TNO en met testen die zijn uitgevoerd door andere landen.