A2 en A67 vol files en ongelukken

Print
A2 en A67 vol files en ongelukken

Afbeelding: ANP

Het zijn de levensaders van Limburg en ze slibben allebei langzaam maar zeker dicht. De A2 en de A67 kenmerken zich door files en ongelukken. Verbreden van beide wegen wordt nu serieus onderzocht. Maar er zijn ook creatievere visies.

V oor de dagelijkse gebruiker van de A2 richting Eindhoven zal het niet verrassend zijn. Rijkswaterstaat liet de verkeersdrukte op de weg onderzoeken. En wat blijkt: elke ochtend vanaf een uur of zeven loopt het verkeer vooral vast bij de opritten. Eerst in Weert-Noord, Budel en Maarheeze. Even later ook bij Valkenswaard- Leende. Gevolg: één lange file tussen Weert-Noord en Leende.

Enkele jaren geleden was de hoop nog gevestigd op de verbouwing van het knooppunt Leenderheide bij Eindhoven. Door daar de stoplichten richting westen weg te halen, en de A2 rechtstreeks aan te sluiten op de A67 zouden de opstoppingen verleden tijd zijn.

Niet dus. De maatregelen bij Leenderheide zorgen er momenteel alleen voor dat het verkeer vanuit Limburg na Leende probleemloos om Eindhoven heen kan rijden. Voor die tijd heeft de automobilist in de ochtendspits al heel wat file-ellende voor de kiezen gehad.

Ook op de terugweg vanuit Eindhoven naar het zuiden hebben de maatregelen op de ringweg maar even effect. De drie rijbanen die tot Valkenswaard zijn aangelegd, zorgen dat het verkeer heel even netjes door kan rijden. Totdat die derde rijbaan bij Valkenswaard verdwijnt, automobilisten een flessenhals in gestuurd worden en het verkeer weer muurvast staat.

Ongevallenpiek
Daar komt nog wat bij. Verkeersveiligheid. Tussen Leende/Valkenswaard en Weert-Noord meten de onderzoekers een ongevallen-piek. Die heeft waarschijnlijk te maken met diezelfde flessenhals, concluderen de onderzoekers. Verder naar het zuiden, als er nog maar twee rijbanen over zijn, is er niets aan de hand.

Zoals gezegd: voor de dagelijkse gebruiker is er weinig nieuws onder de zon. Maar Rijkswaterstaat, dat de problemen liet onderzoeken, is blij met de uitkomsten. Het biedt immers houvast bij het zoeken van een oplossing. Verbreden van de snelweg ligt voor de hand en wordt ook telkens als een van de mogelijkheden genoemd. Of dat er ook echt van gaat komen, is altijd weer de vraag.

Komende week houdt de wegbeheerder twee informatiebijeenkomsten in Weert (20 oktober) en Maarheeze (18 oktober) voor automobilisten en omwonenden. In de hoop dat die mee kunnen en willen denken over oplossingen. Daarnaast vullen vierhonderd vaste A2-gebruikers een enquête in die ook tot tips moet leiden.

A67
Problemen met invoegen, veel ongelukken en veel files. Het beeld dat het onderzoek van de A2 schetst, werd eerder ook al eens op de A67 tussen Eindhoven en Venlo geconstateerd. Opritten zijn kort, waardoor auto’s moeilijk in kunnen voegen. De snelweg zit bomvol met vooral vrachtwagens die op de rechter rijbaan rijden. Daardoor wordt invoegen nog lastiger. En door het drukke vrachtverkeer op deze weg gebeuren er ook relatief veel ongelukken met trucks. Bij ruim een op de drie ongelukken op deze snelweg is een vrachtwagen betrokken. Met alle gevolgen van dien. Slachtoffers, opstoppingen en automobilisten die via kleine dorpen een alternatieve route proberen te vinden.

Ook voor dit stukje snelweg wil het ministerie oplossingen zoeken. Deze week nam verkeersminister Melanie Schultz van Haegen een zogeheten ‘startbeslissing’. Dat wordt gezien als een startsein voor het zoeken van de meest geschikte oplossing voor het probleem. Geld is er al langer beschikbaar voor de A67. Ruim tweehonderd miljoen euro is er vrijgemaakt. Limburg draagt daaraan slechts drie miljoen bij. Als alles volgens planning verloopt, moet eind 2018 duidelijk zijn wat er precies gaat gebeuren op de A67.

Draadloos
Het storten van extra asfalt lijkt een logische oplossing, maar er zijn meer opties, vertelt gedeputeerde Patrick van der Broeck. Voor de korte termijn worden creatievere oplossingen gezocht voor de A2 en de A67, zo is met het ministerie afgesproken. Smart Mobility heeft de voorkeur, aldus de gedeputeerde. „Door vrachtwagens draadloos met elkaar te verbinden, kunnen ze dichter op elkaar rijden. Als de voorste remt, remmen de andere trucks automatisch mee. Het scheelt ruimte op de weg, en het verkeer stroomt beter door, zo is de overtuiging.”

Impact
Voor de automobilisten die vanuit Limburg regelmatig voor Eindhoven in de file stranden, is er volgens de gedeputeerde sowieso goed nieuws. Den Haag wil op een andere manier berekenen of snelwegen aangepakt moeten worden. Naast het simpelweg tellen van de files tussen twee opritten, wordt nu ook de economische impact meegenomen in de berekeningen. „Wij zijn een logistieke regio. De snelwegen zijn een levensader. Je mag dus aannemen dat onze knelpunten nu eerder worden opgepakt.” Welke termijnen er aan die hoop gekoppeld mogen worden, dat is nog onduidelijk. Vooralsnog moet Limburg zich dus richten op de plannen die in 2017 en 2018 voor respectievelijk de A2 en de A67 worden opgesteld.

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje