Werk is saaier en onzekerder

Print
Werk is saaier en onzekerder

Afbeelding: AD.nl Flos

Werknemers willen voldoening halen uit hun werk. De realiteit is anders: minder plezier en vaste banen zijn schaars.

 

Bedrijven doen er goed aan te laten zien waartoe ze op aarde zijn

Marcel Molenaar (LinkedIn)

Koks & kelners, verplegend en verzorgend personeel, winkelpersoneel en schoonmakers hebben een goede reden om te klagen over hun werk en arbeidsvoorwaarden.

Uit grootschalig onderzoek van TNO blijkt dat hun werkzaamheden de afgelopen jaren een stuk minder interessant zijn geworden. Ook is de vaste baan ver te zoeken. Onderzoekers kwamen tot deze conclusie na ruim 22.000 werknemers in verschillende beroepen en sectoren te hebben ondervraagd.

,,Dit is waar werkenden nu mee te maken hebben: meer arbeidsonzekerheid en matige arbeidsvoorwaarden, deeltijdwerk, flexibele contracten en ze hebben relatief weinig invloed op het eigen werk", concludeert Seth van den Bossche van TNO in het economenblad ESB.

Een aantal belangrijke oorzaken daarvoor: toenemende concurrentie, technologische innovatie, de toename van laagbetaald werk in de dienstensectoren. Volgens het onderzoek komen de werkenden in de eerdergenoemde sectoren er helemaal bekaaid van af.

Nee, het werk is er in al die jaren echt niet leuker op geworden. Misschien bracht de barcode nog wel de meest drastische verandering teweeg

Jan van Meijeren

Herkenbaar
De trend is in elk geval erg herkenbaar voor Jan van Meijeren. De 61-jarige Alkmaarder heeft bijna 40 jaar bij V&D gewerkt. Tot het faillissement begin dit jaar werkte hij als coördinator bij het distributiecentrum in Nieuwegein. Hij stapte het winkelbedrijf als jong broekie binnen, in een tijd dat werknemers nog standaard van de wieg tot het graf bij dezelfde werkgever bleven en het woord digitalisering nog moest worden uitgevonden.

Terugblikkend op zijn carrière concludeert hij: ,,Nee, het werk is er in al die jaren echt niet leuker op geworden. Misschien bracht de barcode nog wel de meest drastische verandering teweeg. De streepjescode maakte het handmatig prijsstickeren van producten overbodig, daardoor waren in één klap veel minder mensen nodig en ons werk werd daardoor eenvoudiger en saaier."

Ook zag hij dat er de afgelopen jaren steeds meer tijdelijke contracten werden uitgedeeld aan jongeren en heeft hij aan den lijve ervaren dat een vast contract ook maar een papiertje is. De praktijkervaring van Van Meijeren sluit naadloos aan bij het beeld dat de TNO-onderzoekers hebben.

Toch is er wel een verschil met het verhaal van Van Meijeren. TNO constateert dat jongeren er nóg slechter uitspringen dan de oudere generaties. ,,Een van de effecten van de crisis, de groei van het tijdelijk werk, is bijna geheel bij jongeren tussen 15 en 29 jaar komen te liggen", stelt TNO-onderzoeker Van den Bossche. Niet geheel verrassend ook: oudere werknemers werken vaker voltijds en in vaste dienst dan jongeren.

Mensen van alle leeftijden vinden dit onderwerp in toenemende mate belangrijk

Marcel Molenaar (LinkedIn)

Voldoening
Voor een hele groep werkenden is het werk een stuk onzekerder en saaier geworden, tegelijk is het opvallend hoe belangrijk voldoening in het werk wordt gevonden. Marcel Molenaar, country manager Benelux bij het netwerkplatform LinkedIn: ,,Mensen van alle leeftijden vinden dit onderwerp in toenemende mate belangrijk. Werknemers willen geïnspireerd zijn en zich thuis voelen bij een onderneming die ergens voor staat. Denk aan de ingenieur die in zijn werk oplossingen bedenkt voor klimaatverandering.''

Personeelsmanagers houden veel te weinig rekening met deze moderne motivatie van nieuw personeel, zo blijkt uit het onderzoek. ,,De personeelsmensen kijken naar de vaardigheden van de sollicitant, de gewenste diploma's en als je er uitkomt met het salaris, dan is er een deal'', ziet Molenaar. Dat kan een slechte investering blijken, als voldoening in het werk in het gesprek helemaal niet aan de orde is gekomen. Dan gaat de nieuwe aanwinst snel toch weer om zich heen kijken.

Boeien
Om werkenden te blijven boeien, doen bedrijven er volgens Molenaar goed aan om na te denken en te communiceren waartoe ze op aarde zijn.

,,Wil je echt aansluiten bij de wensen van huidig en toekomstig personeel, dan is laten zien waar je voor staat belangrijk. Philips, die zich ook op gezondheid richt, doet dat heel duidelijk. Ze voegen echt wat toe aan de gewone kennis over het bedrijf. Je kunt online een filmpje bekijken van iemand met een longaandoening die nu weer in haar koor kan zingen. Iedereen begrijpt dat je daar voldoening in je werk krijgt."

Het lijkt de 61-jarige Jan van Meijeren wel wat: om uit zijn toekomstige baan meer voldoening te halen dan hij de laatste jaren bij V&D heeft ervaren. ,,Ik mag donderdag op gesprek komen bij een bedrijf waar ik als meewerkend voorman zou kunnen werken met mensen met een verstandelijke beperking. Ik ben natuurlijk al blij met elke baan, maar met zulk werk zou ik helemaal een gat in de lucht springen."