Slaapcoach pleit voor goedkope matrassen

Print
Slaapcoach pleit voor goedkope matrassen

Afbeelding: iStock

In de voorbije decennia maakte Nick Littlehales talloze topsporters beter bewust van het belang van hun slaapgewoontes. Daarover verschijnt eind oktober een nu al geruchtmakend boek.

In de Britse krant The Sun lekten gisteren enkele ‘slaaptips’ uit die te lezen zullen zijn in het boek ‘Sleep’ (Penguin Life). Of Littlehales ze even populistisch verwoordt als de krant ze verpakte, moet blijken, maar enkele tips lijken in te gaan tegen algemeen aanvaarde ‘regels’ van slaapspecialisten.

Duur matras niet beter
De opvallendste redenering die Littlehales maakt, is dat een duur matras niet persé een beter matras is. Op zich is dat geen nieuws. Matrassen kosten van 100 tot 40.000 euro, en het spreekt voor zich  dat de duurste geen 400 keer beter is dan de goedkoopste. Littlehales zou echter pleiten om liever om de vijf jaar een goedkoop matras van pakweg 300 euro te kiezen dan er een voor tien jaar te nemen van 1.500 euro. Dat zou inderdaad discussie opwekken.

Slaapexperten adviseren doorgaans om heel bewust een matras te kiezen en ze niet langer dan tien jaar te houden. Het probleem is echter dat een matras aangepast moet zijn aan veel factoren, zoals de lichaamsbouw van de slaper en de omgeving waarin hij slaapt. Er bestaat geen gouden set van regels die de kwaliteit van een matras vastleggen. Het gevolg is dat niemand goed weet wat een goed matras is, en op die voedingsbodem groeit veel onzekerheid en een industrie van lowbudget-matrassen.

Hoofdkussen
Littlehales zou volgens The Sun ook het hoofdkussen bannen. In een eerder artikel in The Guardian beschreef de expert, die topsporters als Cristiana Ronaldo begeleidde, dat klanten bij de keuze van een matras het beste op de zij kunnen gaan liggen, en ernaar moeten streven om hun ruggengraat helemaal recht te krijgen. Om goed te zien of de schouders voldoende zacht liggen, is het beter geen hard hoofdkussen te gebruiken omdat dat de ‘meting’ vertekent. Wellicht zal Littlehales dezelfde redenering gebruiken in zijn boek: een kussen mag de rechte lijn van de ruggengraat niet verstoren en de koper niet verleiden om een te harde matras te kopen.

Vasthouden aan slaapcycli
Dat de auteur verder pleit om synthestische dekbedden te gebruiken en het snurken tegen te gaan door een streep kleefband op je mond te plakken, zoals The Sun in een losse stijl aangeeft, lezen we liever zelf in detail in het boek. Dat hij adviseert om de slaapduur te laten bepalen door de slaapcycli en niet door vaste uren, is interessanter.

Mensen slapen in vijf slaapcycli, die alle hun eigen herstellende functie hebben van fysieke en mentale recuperatie. Littlehales adviseert om de slaap zeker een uur lang ritueel voor te bereiden (pyama aantrekken, licht dimmen, thee drinken …) en te proberen vijf cycli van negentig minuten rond te maken. Daarmee komt zijn betoog overeen met de slaapadviezen die ook hier doorgaans gegeven worden, met één uitzondering: hij koppelt die slaapduur niet aan vaste slaapuren. Met andere woorden: als je pas om 01.00 uur gaat slapen, neem dan toch de volle vijf cycli en slaap dus tot negen uur. In de cognitieve gedragstherapie voor insomnie wordt aangeleerd in zo’n geval toch op het gewone uur te blijven opstaan, dus bijvoorbeeld half acht.

Elke dag verse lakens
De theorieën van Littlehales zijn vooral gebaseerd op zijn werk met voetballers en atleten. Hij werkte met teams als Arsenal en Manchester United, werd een expert in het klaarmaken van hotelkamers voor topsporters, pleitte ervoor wielrenners elke dag verse lakens te geven, en adviseert mensen doorgaans om alleen te slapen en weg te blijven van nieuwe media in het laatste uur voor de slaap. Allemaal bekende materie, behalve die goedkope matrassen dus en die hoofdkussens. Het boek verschijnt op 27 oktober.