Apple car op sterven na dood

Print
Apple car op sterven na dood

Dit is niet de echte Apple car, maar een conceptmodel. Afbeelding: iStock

Er blijft weinig over van Apples plan een eigen auto te bouwen. Honderden ingenieurs verlieten het geheimzinnige Project Titan

Over het mysterieuze Project Titan gaan al jaren geruchten. Apple zou een eigen auto ontwikkelen, wellicht elektrisch, mogelijk zelfrijdend. Geheimzinnig of niet, dat de concurrenten er bloednerveus van werden, staat als een paal boven water. ‘Het is moeilijk iets geheim te houden als er 1.000 ingenieurs aan werken’, zei Tesla-baas Elon Musk begin dit jaar nog over de autoplannen van Apple.

Het doel was dat de Apple-auto rond 2020 af moest zijn, maar volgens het persagentschap Bloomberg gooit de technologiereus uit Cupertino nu de handdoek in de ring. De langverwachte Apple Car komt er niet.

"Het is moeilijk iets geheim te houden als er 1.000 ingenieurs aan werken" - ELON MUSK (oprichter en ceo van Tesla)

Geheel onverwacht is de U-bocht van Apple niet. Er gaan al maanden geruchten dat het bedrijf intern zwaar twijfelde aan de haalbaarheid van het ambitieuze project. Niet alleen waren er hevige discussies over het leiderschap en de strategie achter de nieuwe Apple Car, ook de complexe bevoorradingsketen stelde de Amerikaanse technologiereus voor onverwachte problemen. Waardoor in september ook The New York Times en de Financial Times al meldden dat er grote twijfels waren rond Project Titan.

Interne strubbelingen
‘Waarschijnlijk wilden ze geen compromis sluiten op het gebied van kwaliteit’, zegt Eric Paul Dennis, analist bij het Center for Automotive Research. Beter geen Apple Car, vindt hij, dan een eigen auto die het beeld van Apples andere producten kan beschadigen.

Apple wilde met Project Titan een revolutie ontketenen binnen de auto-industrie, net zoals de iPhone dat deed met de mobiele telefoons. In 2014 werd het project gestart, met als doel om een eerste voertuig in 2020 op de markt te brengen.

Maar dat bleek snel moeilijker dan gedacht. Eind 2015 waren er al veel strubbelingen binnen het team, waarna begin 2016 de toenmalige projectleider Steve Zadesky – een voormalige topingenieur van Ford – het autoteam verliet. In april werd Bob Mansfield, die jarenlang verantwoordelijk was voor alle Apple-hardware, gevraagd om het project te leiden. Eind juli stapte Dan Dodge van de automotive-afdeling van BlackBerry in het project. Allemaal tevergeefs. ‘Het was een ongelooflijk falen van het leiderschap’, zegt een anonieme bron tegen Bloomberg.

Tesla geen voorbeeld
Inmiddels zijn er honderden mensen weg bij Project Titan. Niet alleen software-ontwikkelaars, maar ook autospecialisten die sleutelden aan het chassis en de ophanging van de illustere Apple Car. De achterblijvers zouden nu vooral werken aan autonome programma’s, zichtsensoren en simulators voor het testen van het platform in ‘echte’ omgevingen. Althans tot eind 2017, waarna een nieuwe evaluatie wordt gemaakt.

Hiermee verlegt Apple de focus van hardware naar software. En gaat de technologiereus straks niet de concurrentie aan met Tesla, zoals altijd werd gedacht, maar met Google. Dat bedrijf werkt ook al jaren aan zelfrijdende auto’s, maar wil uiteindelijk ook alleen de software maken die de autofabrikanten zelf gaan gebruiken.

Nog dit, dat een project binnen Apple mogelijk de eindstreep niet haalt, is niet verrassend. Dat gebeurt veel vaker. Maar Project Titan trok vanaf het begin wereldwijd veel media-aandacht en nieuws erover leek in 2015 strategisch door Apple te zijn gelekt. Bovendien maakten diverse bestuursleden van Apple opmerkingen die de interesse van het bedrijf in een eigen auto bevestigden. Onlangs werd nog gemeld dat Apple kijkt naar het overnemen van of het investeren in het Formule 1-team van McLaren.