Limburgse markten hebben Duitsers nodig

© Annemiek Mommers

Duitsers zijn belangrijk voor de Limburgse weekmarkten. In het zuiden zou het er zonder onze oosterburen zelfs somber uitzien.

Siebrand Vos

De markt staat onder druk, vooral in de eerste helft van de week. Heerlen heeft het al moeilijk, omdat niet alleen Duitsers er wegblijven. Weekmarkten vechten al jaren tegen veranderend koopgedrag. Oprukkende discounters, webshops en een vergrijzend klantenbestand eisen hun tol.

Zo zijn handelaren in schoenen al goeddeels van de doordeweekse warenmarkt verdwenen en vechten kledinghandelaren voor hun bestaan. Daarbij hebben Limburgse markten nog het geluk dat er veel Duitsers komen. Duitsers geven altijd geld uit als ze komen. „Zonder Duitsers zouden vooral de weekmarkten in Zuid-Limburg het moeilijk krijgen”, zegt Hannie Heine. De Heerlense marktkoopvrouw is landelijk bestuurslid van de Centrale Vereniging van Ambulante Handel en zit in diverse lokale marktcomités. Warenmarkten zullen sowieso moeten inspelen op de veranderende omstandigheden, weet ook Heine. In heel ‘winkelland’ is immers de tendens waarneembaar dat de klant kiest tussen het goedkope segment en de speciaalzaak. Wat er tussenin zit, krijgt het moeilijk. De textielhandel op weekmarkten moet concurreren met een groeiend aantal discounters en internet. De jeugd heeft al jaren niets meer op de markt te zoeken. Heine: „Toch kun je met kleding nog mee concurreren, op prijs én kwaliteit. „Zelf verkoop ik alleen katoen. Tegen prijzen lager dan op internet.”

De dag waarop een warenmarkt wordt gehouden, is vaak al een indicatie voor het succes. Markten in de eerste helft van de week hebben het in heel Nederland moeilijk. Op vrijdag en zaterdag doen ze het overal beter. Maastricht heeft het ook moeilijk met zijn woensdagmarkt, zegt Heine. „Toch is die gemeente heel markt-minded. Er zijn niet veel verplaatsingen zoals in Sittard en er wordt geprobeerd om publiek te binden. Zo staat in Maastricht vanaf begin dit jaar op woensdag een kookeiland met live cooking, waar hapjes en recepten worden uitgedeeld. De mensen vinden dat leuk, het loopt nu iets beter.”

In Maastricht wordt verder gesleuteld aan de formule om nieuwe publieksgroepen aan te boren. „Foodtrucks erbij, bepaalde muziek en meer evenementen. De gemeente is druk bezig om de markt gezelliger en diverser te maken.” Zo werd Albèr Ruiter gevraagd om op vrijdag in Maastricht te komen staan met zijn handel in groente, fruit en exotische etenswaren. Door dat brede, specialistische assortiment zou hij een verrijking zijn, weet Heine. Etenswaren doen het op de markt sowieso beter dan textiel. De kaasboer is bijna overal een succes, hoewel die toch ook moet concurreren met supermarkten. Heine: „Bij food zijn specialisatie én diversiteit heel belangrijk.” Verder is de markt dé plaats om stoffen te kopen. Op de markten in Sittard en Maastricht worden die veel aangeboden. „Je hebt ook veel kramen op de zaterdagmarkten van Roermond en Venlo, maar daar zijn ze minder belangrijk voor het totaal. Er komen daar veel meer funshoppers, met name Duitsers.”

De grote markt in Heerlen is al jaren een zorgenkindje

Duitsers vormen in Venlo, Roermond, Sittard, Maastricht en Eygelshoven een substantieel deel van de bezoekers. Al dragen de Belgen op vrijdag hun steentje bij. Heine: „De donderdagmarkt loopt nog redelijk in Sittard, waar je voor vijf euro de hele dag kunt parkeren. Veel beter in ieder geval dan de dinsdagmarkt in Heerlen. ”

De grote markt in Heerlen is al jaren een zorgenkindje. Als het bezoek terugloopt, laten ook handelaren het afweten. Behalve met de ongunstige dag - de kleinere zaterdagmarkt loopt beter - heeft dat te maken met de aantrekkelijkheid van de binnenstad, denkt Heine. „Tien, vijftien jaar geleden was de Heerlense weekmarkt nog top. Leegstand heeft de loop veranderd. Door goede wijkwinkelcentra hoeven mensen sowieso minder vaak in de stad te zijn. Tegenwoordig rijdt men rustig iets verder, voor een dagje Aken of Maastricht. Ook ouderen zijn mobieler geworden. Parkeertarieven helpen evenmin. Duitsers blijven in ieder geval weg.”

Centrumorganisatie Heerlen Mijn Stad gaat tijdens markten optredens organiseren. Want de wijsheid wil dat drukke markten ook goed zijn voor de omliggende winkels. De gemeente Heerlen heeft verder ambitieuze plannen voor vergroening en verfraaiing van de binnenstad. De verblijfskwaliteit moet fors omhoog.

In de plannen valt te lezen dat de markt naar de Oranje Nassaustraat zou kunnen verkassen. Heine: „Dat gaat nooit gebeuren, want daar is totaal geen loop. Dan is het over en uit. Met ons is niet gepraat, zelfs de marktmeesters wisten van niets. Probeer het dan liever in de Saroleastraat. Kledinghandelaren willen wel naar de Honigmannstraat. Als het tijdens Corio Tropical in de ‘Sarool’ kan, moet het op andere dagen toch ook kunnen?”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee