Rampweekeinde voor Max

© AD

Het was geen lekker weekendje voor Max Verstappen. De Limburger werd op zijn nummer gezet door collega’s en in de race viel hij ook nog eens uit met een mankement aan de motor.

Hans Straus

Een blunder bij de tweede pitstop en drie ronden later uitvallen met motorpech. Max Verstappen zal de GP van de Verenigde Staten snel willen vergeten.

En het raceweekeinde begon al zo slecht. Max Verstappen werd in Austin op zijn nummer gezet door zijn collega’s voor het van richting veranderen in een remzone tijdens de GP van Japan. De FIA honoreerde de kritiek van zijn concurrenten ook nog en paste de regels aan conform hun wensen. En toen kwam hij tijdens de race in de 27ste ronde ook nog te vroeg binnen voor een pitstop.

Zijn team was niet klaar voor hem, waardoor de stop liefst 36 seconden duurde. Verstappen viel daardoor terug naar de zevende plaats. Daarmee was de kelk was nog niet leeg. In ronde 29 moest de Limburger zijn Red Bull aan de kant zetten met motorproblemen.

Weg kans op een podiumplaats en weg punten. De race in Austin mag voor Verstappen gerust een ramp genoemd worden. Verstappen verloor bij de start meteen zijn vierde plek aan Kimi Räikkönen, maar wist een heftig aandringende Sebastian Vettel netjes achter zich te houden. De Limburger kwam sterk terug en pakte na de eerste sessie pitstops in ronde 13 Räikkönen terug voor een vijfde plek. Na de late pitstop van Vettel was de status quo van bij de start hersteld: Verstappen weer vierde.

Ik dacht dat jullie me binnenriepen. Sorry

In de jacht op Nico Rosberg kwam Verstappen heel dichtbij. In ronde 17 zat hij al binnen een seconde. Drie ronden later op een halve seconde. Daar bleef het bij, want de banden van de Limburger stonden geen verder aanvallen meer toe. Tien ronden later kwam die vermaledijde pitstop. Althans, Verstappen dacht dat hij naar binnen moest voor een bandenwissel, maar had dat blijkbaar verkeerd gehoord via de boordradio. „Ik dacht dat jullie me binnenriepen. Sorry.”

Nauwelijks drie ronden later was Verstappen weer over de radio te horen. Ik denk dat de motor het begeeft. Er ratelt iets in de motor. Hoe harder ik probeer te gaan, hoe harder het klinkt.” Een bijna passend slot voor een weekend waarin Verstappen ook nog een schrobbering kreeg van zijn collega’s. Het veranderen van richting in een remzone was het thema.

Verstappen deed dat tijdens de GP van Japan op Suzuka met Lewis Hamilton in zijn kielzog. Dat kwam hem op kritiek te staan van de regerend wereldkampioen. Tijdens de rijdersbriefing voor de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin deden Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, Sergio Perez en Sebastian Vettel een flinke duit in het zakje. Zij voelden zich in het recente verleden al eens onheus bejegend door Verstappen. Zelden vertoond in de F1 zo’n schrobbering door meerdere coureurs, want ook Jenson Button en Nico Hülkenberg vielen hun collega’s bij.

Minstens zo pijnlijk voor Verstappen is het feit dat de FIA onder druk van de genoemde rijders de regels nog tijdens het weekeinde in Austin aan heeft gepast. Dus van een gentlemans agreement verandert het niet van richting mogen veranderen tijdens het remmen in een staande regel die bij overtreding gemeld moet worden aan de stewards. Een eventuele straf wordt dan later bepaald. Een regel die door de Engelse media al is bestempeld als ‘the Verstappen- rule’.

Verstappen bleef er uiterlijk rustig onder. Herhaalde nog maar eens dat hij niet bestraft is voor de actie tegen Hamilton op Suzuka. Ook in de kwalificatie leek het voor Verstappen met een vierde startplek net achter teammaat Daniel Ricciardo business as usual. Maar innerlijk, hoe verwerkt de Limburgse coureur die kritiek? Raakt die hem?

Ze komen met een nieuwe regel om me voorbij te komen

De Limburger houdt vol dat het niet het geval is. Het is geen houding van wie doet me wat, hij meent het echt. „Anders zou ik het echt wel zeggen. Diep van binnen denken de coureurs die nu kritiek hebben dat ze het zelf niet anders gedaan zouden hebben. Ze komen met een nieuwe regel om me voorbij te komen. Ik moet me nu inhouden, want anders volgt een waarschuwing of een andere straf. Welke, dat is niet besproken. Maar of dat een positief effect heeft op het racen? Of de fans erop zitten te wachten dat je je gewoon maar laat inhalen is de vraag.”

Max Verstappen had meteen na de race in Austin waarin hij niet alleen uitviel met motorproblemen en onaangekondigd binnen kwam voor een pitstop geen excuses. „Het was miscommunicatie met het team. Niet handig van mij. Ik heb de boodschap verkeerd verstaan. Dat verwijt ik mezelf absoluut. Uiteindelijk doet het minder pijn omdat ik uitviel, maar dat het niet handig was is duidelijk.”

Over de aard van de motorproblemen die er uiteindelijk voor zorgden dat Verstappen zijn Red Bull in ronde 29 in het gras moest parkeren, tastte de Limburger meteen na de race nog in het duister. „Ik verloor vermogen en hoorde een hard geluid. Ik weet niet wat er mis is gegaan. Jammer, want de snelheid was er. We hadden nog wel een aanval kunnen inzetten. Nu moet de focus op Mexico. Ik kijk er naar uit.”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee