Wat maakt het testen in de A2-tunnel zo intensief?

Print
Wat maakt het testen in de A2-tunnel zo intensief?

In een tunnel geldt een specifieke aanpak voor de brandweer. Het is bijvoorbeeld cruciaal om snel te blussen, om een inferno met veel slachtoffers te voorkomen. Afbeelding: Johannes Timmermans

Avenue2 beslist half november wanneer de Koning Willem- Alexandertunnel in Maastricht open gaat.

Over ongeveer een maand moeten de resultaten van alle tunneltesten duidelijk zijn en kan een definitief openingsplan worden vastgesteld. Het was aanvankelijk de bedoeling dat de eerste drie tunnelbuizen rond deze tijd open zouden gaan, de laatste buis in december. Al eerder werd duidelijk dat dit niet haalbaar is, omdat het testen van de vijftig systemen in de tunnel - van ventilatie tot snelheidsdetectie - meer tijd kost dan verwacht. 

Lees het nieuws hierover op 1Limburg.nl

Wat maakt het testen van de systemen in de tunnel zo intensief?
De stopwatch staat op scherp, het portofoonverkeer kraakt, de gezichten staan strak, geconcentreerd. Het aftellen begint. „Drie, twee, één, in automaat!” En klik: het knopje wordt ingeduwd. „De ventilator is uit, ik krijg de melding transition.” Exact drie minuten is het wachten nu, pas dan mag hij weer aangezet worden. Mark Schneiders van Avenue2: „Als je dat sneller doet, kan het de levensduur van een ventilator behoorlijk bekorten. Dan krijgen we een rookpluimpje uit de motor.”

Schneiders staat in het Dienstengebouw Noord in een van de kamers vol stroomkasten en schakelapparatuur. Elk van de 62 ventilators heeft een eigen deurtje, met daarachter een imposant gekleurd netwerk aan kabels, elk draadje genummerd. Schneiders is een van de leden van het team dat vandaag de ventilatoren test; als de tunnel opengaat, is hij een van de mannen die het onderhoud en beheer van de technische installaties zullen doen. 

De ventilatoren garanderen voldoende luchtdoorstroming in de 2,3 kilometer lange tunnel; in geval van brand worden ze ingezet om rook weg te blazen. 62 ventilatoren vormen samen een ingenieus luchtstroomsysteem waar een massa aan elektronica en software achter schuilgaat. 23 grote exemplaren (110.000 kubieke meter luchtverplaatsing per uur) en 39 kleinere (55.000 kubieke meter) kunnen samen een behoorlijke storm veroorzaken. „Als zo’n ding aangaat, kun je meteen al niet meer zien of hij linksof rechtsom draait. Zo snel gaat het.” Maar bij het testen blijft een orkaankracht uit. Alles gaat rustig, gecontroleerd. Schneiders: „Zo’n test is 95 procent wachten.” 

De test wordt gerund vanuit de commandoruimte in het dienstengebouw. Voordat de SAT (Site Acceptance Test) start, wordt eerst het testprotocol ondertekend. Alsof het een notariële handeling is. Datum en tijd genoteerd, serienummers gelijkgesteld, softwareversies vergeleken, handtekeningen gezet. 

De testleiders zitten achter een desk vol computers, aan de wand een mozaïek van 36 beeldschermen, waarop beelden van de 217 camera’s in en rond de tunnel te bekijken zijn. De tunnel wordt straks gerund vanuit de verkeerscentrale in Helmond; in Maastricht zijn twee desks ingericht als back-up. Van elke ventilator is hier exact te zien in welke stand hij staat, hoeveel stroom hij verbruikt, of er een storing is. „Zo gauw er een draadbreuk is of een los contactje, krijgen wij een melding”, zegt Peter Kapteijns van Avenue2. Vier ventilatoren zijn nu al beschadigd. 

Duiven. Kapteijns: „Als zo’n beest daarin vliegt, heb je een redelijk slagveld in de tunnel, kan ik je vertellen. Dan moet je behoorlijk poetsen.” Ze verwachten niet dat de stadsduiven een structureel probleem worden. Egbert Aalbers van Avenue2: „Als het verkeer hier rijdt, zijn er geen duiven meer. Wordt het ze te druk. Ik heb het meegemaakt bij de IJ-tunnel in Amsterdam. Zodra er reuring is, blijven ze weg. Ik weet niet of de duiven in Maastricht eigenwijzer zijn, maar ik verwacht van niet.” 

De ventilatoren worden stuk voor stuk getest en in samenhang. Handmatig en automatisch. Bovenwinds en benedenwinds. Er worden storingen gecreëerd, het systeem wordt gemanipuleerd. Soms moet een monteur via het middentunnelkanaal naar de andere kant van de tunnel lopen om aan een schakelaar te draaien en moet het testteam op de wandeling van 2,3 kilometer wachten. Tientallen punten uit het testprotocol worden afgevinkt. 

Mark Schneiders: „Het is eigenlijk uniek. Nu kun je gewoon eens aan een schakelaar draaien en zien wat er gebeurt. Als de tunnel open is, is dat afgelopen.” Elke afwijking wordt genoteerd. Bij grote afwijkingen – blocking issues – wordt de test gestaakt en moet het euvel eerst opgelost worden.

Wat is een blocking issue en wat niet? Egbert Aalbers: „Ik zeg altijd: dat is een GAVE: Gezond Agrarisch Verstand.” Uren is het testteam bezig voordat de eerste conclusies getrokken kunnen worden. Op de vier beschadigde ventilatoren na werken ze allemaal prima. Maar in de besturingssoftware zitten nog een paar tekortkomingen die opgelost moeten worden. De ventilatie start bijvoorbeeld na een uitval van het datanetwerk niet meer goed op. Een nieuwe test om alles af te vinken is inmiddels gepasseerd. 

Peter Kapteijns schudt zijn helm en lacht. „Ongelooflijk hè wat er allemaal bij komt kijken voordat de tunnel open kan. Terwijl het alleen maar een gat in de grond is waar je doorheen rijdt.” 

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje