Vrouw straks net zo'n groot drankorgel als man

© Thinkstock

Loop een gemiddelde studentenvereniging binnen en je ziet meisjesjaarclubs met fusten bier sjouwen. Per clubavond gaan er zo een paar doorheen. Vrouwen doen dan ook al lang niet meer onder voor mannen als het gaat om overmatig drinken, zo blijkt uit een grootschalig Australisch onderzoek naar alcoholgebruik onder mannen en vrouwen.

Bonne Kerstens

De Australische onderzoekers pakten hun studie groot aan. In totaal gebruikten ze gegevens van meer dan vier miljoen mensen, geboren tussen 1891 en 2000, grotendeels afkomstig uit Europa, Noord-Amerika en Azië. Daaruit blijkt dat het verschil tussen het drankgebruik van mannen en vrouwen enorm is afgenomen. Mannen, geboren tussen 1891 en 1910, dronken begin 20ste eeuw nog twee keer zo veel alcohol als vrouwen. Bovendien hadden ze bijna vier keer zo veel last van gezondheidsproblemen als gevolg van overmatig drinken.

Dit verschil tussen is nu een stuk kleiner. Mannen die tussen 1991 en 2000 zijn geboren, drinken nu nog maar 1,1 keer zo vaak alcohol als hun vrouwelijke leeftijdsgenoten en krijgen 'maar' 1,3 keer zo vaak gezondheidsproblemen door de drank. Zijn mannen dan niet gewoon minder gaan drinken wat het verschil verklaart? Nee. Het zijn de vrouwen die dieper in het glaasje zijn gaan kijken, concluderen de onderzoekers.

Mad MenDat vrouwen tegenwoordig een fles extra opentrekken, komt volgens de onderzoekers onder meer doordat vrouwen beroepen zijn gaan uitoefenen die traditioneel meer door mannen werden gedaan. Ze zijn zich gelijkwaardiger gaan gedragen. Neem de Amerikaanse televisieserie Mad Men als voorbeeld. Een vrouw belandt in de jaren 60 in de top van de reclamewereld. Er wordt stevig gedronken door haar collega’s, en ze kan als enige vrouw natuurlijk niet onderdoen. Daarnaast ziet ze hoe de drank haar collega’s laat ontspannen. De serie is fictief, maar laat wel zien hoe drinken onder vrouwen steeds meer standaard is geworden.

Het is diezelfde reclamewereld die ook op een andere manier bijdraagt aan het drinkgedrag van vrouwen. Drankmerken zijn zich steeds meer gaan richten op vrouwen, en dan vooral op jonge vrouwen, menen de onderzoekers. Sommige, zoals Baileys, gingen samenwerkingen aan met vrouwenprogramma's zoals Desperate Housewives om het drankje te promoten. En biermerk Heineken verspreidde tijdens de lancering van ‘vrouwenbier’ Jillz tientallen gratis fusten onder vrouwelijke studentenverenigingen om het merk populair te maken bij jonge studentes.

Daarnaast is alcohol volgens de onderzoekers steeds makkelijker verkrijgbaar, en is het onderdeel van de samenleving. Een vrouw die ‘net zo hard’ bier drinkt als een man, daar kijkt niemand meer van op.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee