Wintertijd: genieten voor kroegtijgers, doorbijten voor jonge ouders

Print
Wintertijd: genieten voor kroegtijgers, doorbijten voor jonge ouders

Voor de een is het een feest, voor de ander een crime. Afbeelding: AD/Shutterstock

Het is elk jaar goed nieuws voor de nachtbrakers onder ons. Wintertijd. Een uurtje langer op stap, of een uurtje langer slapen. Voor ouders met jonge kinderen is het vaak minder genieten. Grote kans dat je peuter of kleuter door de biologische klok voor het krieken van de dag klaarwakker naast je bed staat. Met deze vijf tips ben je er zo aan gewend.

Ezelsbruggetjes 
Gaat die klok nou terug of vooruit? Voor sommigen is het elke keer weer verwarrend. Wat ezelsbruggetjes om te onthouden dat de klok dit weekend toch écht een uur teruggaat: 

- In het voorjaar gaat de klok een uur vooruit. In het najaar (het achterjaar) gaat de klok een uur achteruit.
- Wintertijd? Je wint-er-tijd- mee. 
- Als de blaadjes van de bomen vallen, valt er ook een uurtje van de dag. 
- Het weer gaat in de herfst achteruit, dus de tijd ook. 
- In het Engels: het is fall, dus we vallen een uur terug. Wordt het weer spring? Dan springen we ook weer een uur vooruit.

Wat te doen met je kinderen? 
Kleine kinderen hebben een écht 24-uursritme. Ze worden vaak standaard op dezelfde tijd wakker. En als dat normaal 06.30 uur is, dan is dat nu opeens 05.30 uur. En daar zitten ouders misschien niet op te wachten. Professor Joke Meijer, expert op het gebied van de biologische klok en slaap geeft als tip: 'Ouders kunnen vanaf ongeveer drie dagen voor het ingaan van de wintertijd hun kinderen er al op beginnen voor te bereiden door ze steeds wat later naar bed te laten gaan. Het idee is dat ze dan 's ochtends ook steeds wat later wakker worden'.

Je eigen biologische klok 
Niet alleen kinderen, ook volwassenen kunnen er last van hebben. Sommige menen zelfs een heuse jetlag te ervaren. Als de wintertijd ingaat, hebben we in principe een dag van 25 uur. Ideaal voor avondmensen, want die zijn gewend langer wakker te zijn. Voor ochtendmensen is het soms minder prettig. Dan duurt de dag misschien net een uur te lang. Naar buiten gaan en genieten van het daglicht is dan de beste remedie. Het licht geeft signalen aan je biologische klok, die zich daardoor sneller gelijk gaat stellen.

Oppassen in het verkeer 
Wie gewend is om 's ochtends in het daglicht naar school of werk te gaan, moet straks weer even overschakelen. En oppassen, want niet iedereen is een goede chauffeur in het donker. In België stijgt het aantal zwaargewonde of overleden voetgangers na de ingang van de wintertijd zelfs met maar liefst 63 procent. Zorg er dus voor dat je goed zichtbaar bent in het verkeer.

Tegenstanders 
In de EU bestaan grote meningsverschillen over de wintertijd. Sommige Europarlementariërs willen er maar wat graag vanaf, zoals bijvoorbeeld Annie Schreijer-Pierik van het CDA. Ze vindt de wintertijd slecht voor de volksgezondheid omdat mensen er volgens haar slaapstoornissen van kunnen krijgen. Daarnaast is er volgens Schreijer-Pierik meer ziekteverzuim, hebben verpleeghuizen er last van en is het een drama voor de transportsector. Ook is het volgens Annie zonde dat door al dat geknoei en gedraai aan de wijzers van oude kerkklokken, de klok wel eens stuk zou kunnen gaan.