D-day voor de A2-tunnel

Print
D-day voor de A2-tunnel

Afbeelding: Luc Lodder

Het was van het begin af aan een heilige datum voor de tunnelbouwers: 16 december 2016. Die dag was contractueel vastgelegd in de gunning van de tunnel, het document waar Avenue2, Rijkswaterstaat en de gemeente in 2009 plechtig hun handtekening onder zetten. Op uiterlijk die datum zou de tunnel open zijn. Een keiharde deadline voor de tunnelbouwers, maar het leek er de afgelopen maanden op dat ze die niet zouden halen. Het testen van de tunnelsystemen duurde veel langer dan gepland, er werd serieus rekening gehouden met vertraging.

Maar vandaag werd bekendgemaakt dat het toch 16 december 2016 wordt. Vanaf die dag kan het verkeer door Maastricht ondergronds. En tegen de verwachting in gaan niet drie, maar meteen alle vier de tunnelbuizen open. Dat kan doordat bepaalde werkzaamheden anders gepland, anders uitgevoerd worden dan de tunnelbouwers aanvankelijk van plan waren. Toch kan nog niet al het verkeer ondergronds; bepaalde aansluitingen moeten nog worden afgewerkt.

De opening wordt in detail voorbereid in een ‘ingebruiknameplan’. Om te voorkomen dat de stad op slot gaat, start de ingebruikname in fases ’s avonds om elf uur en duurt een groot deel van de nacht.

De bouw van de tunnel startte in het najaar van 2011. Het is een technisch hoogstandje, voor het eerst is in Europa een dubbellaags tunnel aangelegd. Al is het principe niet nieuw; parkeergarages hebben vaak nog meer verdiepingen en Parijs heeft een ‘duplex’ tunnel waarbij de tunnelbuis in twee verdiepingen is verdeeld. Maar een 2,3 kilometer lange tunnel met vier tunnelbuizen is een unicum.

De Koning Willem-Alexandertunnel is meer dan een tunnel. Ook het bovengrondse gebied wordt aangepakt. In totaal investeren het Rijk en andere overheden 850 miljoen euro in het project; verwacht wordt dat in de ontwikkeling van de bovengrond nog eens 300 miljoen euro wordt geïnvesteerd door private partijen.     

Met de opening van de tunnel wordt het totale verkeerssysteem in Maastricht beïnvloed.
Wilt u weten hoe u straks moet rijden? Kijk dit filmpje: 

 

 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →