De opgepepte pepernoot

Print
De opgepepte pepernoot

Afbeelding: AD

De tijd dat de pepernoot het moest doen met hooguit een chocoladejasje als aankleding, ligt achter ons. Tegenwoordig kun je ze in de winkels van de Pepernotenfabriek (ook in Maastricht) in alle kleuren, geuren en smaken krijgen. Van limoncello, tot Irish Coffee en van frambozensmaak tot truffelkaneel. Alles is mogelijk met de pepernoot.

De tijd dat je dit mini-koekje alleen in december at, is binnenkort ook verleden tijd. In Amsterdam is er al een pepernotenwinkel die het hele jaar open is en zelfs in Berlijn is dat het geval. Zo wordt de pepernoot losgetrokken van het sinterklaasfeest en wordt het een traktatie die je ook in de zomer in een of andere hoek kunt strooien.  Volgens marketingdeskundige Paul Moers is het oppeppen van de pepernoot een slimme actie.

Nieuwe smaakvarianten

,,Met de gewone pepernoot viel voor producent Van Delft weinig meer te verdienen. Door allerlei pepernotensmaken toe te voegen hebben ze er een luxer product van gemaakt. Gewone pepernoten kosten zo’n 1,50 à twee euro per kilo, voor die nieuwe smaakvarianten tellen mensen gerust vier euro neer voor driehonderd gram. Tel uit je winst.”    

In L-Magazine morgen gaan we dieper in op deze nieuwe verleider en laten we een kenner de ‘ordinaire’ pepernoot (eigenlijk kruidnoot) testen. Jumbo, Albert Heijn, banketbakker of de Pepernotenfabriek?  Welke is de lekkerste? De winnaar is tamelijk verrassend...

Cover

De cover die bij dit verhaal hoort kwam mede door de hulp van 25 kilo pepernoten tot stand:

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →