Limburgse koopjesjager omarmt fenomeen Black Friday

Print
Limburgse koopjesjager omarmt fenomeen Black Friday

Afbeelding: Twitter

Toen het fenomeen een jaar of twee, drie geleden overwaaide vanuit de VS waren marketingdeskundigen sceptisch. Zou de nuchtere Nederlander warm lopen voor Black Friday? Die vraag kan inmiddels volmondig met ‘ja’ worden beantwoord.

De extreme drukte bij  Amerikaanse winkels – inclusief vecht- en schietpartijen – is in ons land niet aan de orde, maar  ook hier wordt Black Friday steeds meer opgepikt. Zo stond er vrijdagochtend bijvoorbeeld een lange rij koopjesjagers voor kledingwinkel Calico Jack in Venlo en was het Designer Outlet in Roermond langer open om kooplustigen te ontvangen.

,,Black Friday leeft dit jaar voor het eerst echt in Nederland”, zegt Gino Thuij van marktonderzoeksbureau GfK  ,,Zo’n beetje alle grote retailers en webwinkels doen mee en er is veel reclame, op tv en radio, in kranten en online. Je kunt er als consument eigenlijk niet meer aan ontsnappen. En het wordt opgepikt, want we zijn dol op kortingen.”

Het koopjesfestijn is volgens Thuij hard op weg om een vast onderdeel van het cadeauseizoen te worden.  Want het gaat niet alleen om de vrijdag. Heel het weekend smijten fysieke en webwinkels met kortingen, tot en met komende maandag. Dan is het Cyber Monday, een eveneens uit de VS afkomstige kortingsdag voor online-shoppers.

Lees zaterdag meer in De Limburger.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →