Stoeien met robots van lego

Print

Afbeelding: Luc Lodder

Kruip in de huid van wetenschappers en technici. Met die opdracht namen negen teams bestaande uit kinderen van 9 tot en met 14 jaar zaterdag in Continium in Kerkrade deel aan de Limburgse finale van de First Lego League. De Animalleo’s van basisschool De Driesprong uit Geleen plaatste zich voor de Benelux-finale die in februari in Zwolle wordt gehouden.

De First Lego League is een wereldwijde roboticawedstrijd waaraan Nederland sinds 2003 deelneemt. Jonge kinderen worden op een speelse wijze geconfronteerd met techniekonderwijs. De deelnemende teams moesten een project presenteren rond een wetenschappelijk thema. Dit keer ging het om de interactie tussen mens en dier. De leerlingen moesten een probleem bedenken en onder andere op basis van bronnenonderzoek een eigen oplossing aandragen.

Daarnaast hadden de deelnemende ploegen een (lego)robot gebouwd waarover ze niet alleen tekst en uitleg moesten geven aan een technische jury, maar die ook op een tafel tal van opdrachten moest uitvoeren.

De negen projecten: 

1. De Stapsteen (basisschool De Stapsteen, Herten)

Om de neushoorn te beschermen tegen uitsterving, zocht De Stapsteen - naast een betere bescherming in de vorm van beveiligde gebieden - naar een alternatief voor ivoor. Dat is namelijk de belangrijkste reden van stropers om op deze dieren te jagen. Door synthetisch ivoor te ontwikkelen moet de vraag voor echt ivoor afnemen en dus ook de noodzaak om de neushoorn te doden.

2. Purple Squad (Sintermeertencollege, Heerlen)

Veel mensen schaffen een huisdier aan zonder goed na te denken over de gevolgen. Aan de hand van filmpjes die aan meerdere media worden aangeboden en op meerdere platforms vertoond kunnen worden maakt Purple Squad - bijvoorbeeld in de vorm van quizvragen - duidelijk waar je rekening mee moet houden als je een huisdier wilt aanschaffen.

3. Leo’s save the planet (basisschool De Driesprong, Geleen)

De rivierdolfijn wordt op steeds meer plaatsen met uitsterving bedreigd. Daarvoor zijn meerdere oorzaken aan te wijzen. Onder andere de hoeveelheid kwik in rivierwater die schadelijk is voor de dolfijnen zelf, maar ook  vissen (hun voer dus). Dit team bedacht onder andere een zuiveringsinstallatie die het kwik scheidt van het rivierwater, waardoor dit schoner wordt.

4. Bio Bots (Graaf Huyn College, Geleen)

Op steeds groter wordende boerderijen hebben boeren het steeds lastiger al het werk te doen. Een biorobot moet een deel van dat werk uit handen kunnen nemen. De voederrobot neemt alle taken over die te maken hebben met het voederen van het vee en is ook nog eens in staat zichzelf op te laden.

5. De Leorangers (basisschool De Driesprong, Geleen)

Om de gevolgen van een olieramp te beperken wordt na zo’n ramp een robot met bacteriën ingezet. Die moeten de in de zee gelekte olie ‘opeten’. De robot heeft de vorm van een mens met een vin op zijn rug. Daarmee worden dieren afgeschrikt waardoor zij wegblijven van de plek des onheils.

6. De Legoblokjes (Graaf Huyn College, Geleen)

Een robothond als hulpje voor eenzame ouderen. De hond kan niet alleen handelingen verrichten zoals het openen van de deur of het aanreiken van spullen, maar dient ook als gezelschap of wandelmaatje. De robot bestaat uit meerdere levels: als meer gebruik wordt gemaakt van de hond, zal deze tot steeds meer in staat zijn.

7. De Hamstertjes (Padxpress, leerlingen van verschillende Noord-Limburgse scholen)

Dit team wilde een cheeta op een loopband inzetten om stroom om te wekken. Aangezien de uitwerking van het idee stuitte op te veel praktische problemen, werd uitgeweken naar een hamster. Die beestjes rennen zelf graag en veel in een rad. Daarmee zouden deze actieve nachtdieren energie kunnen opwekken.

8. Animalleo’s (basisschool De Driesprong, Geleen)

Om de omstandigheden van varkens in varkenshouderijen te verbeteren moeten deze dieren in een ruimere en schonere omgeving leven. Zoiets kost geld en dat kan ten koste gaan van het voer voor de beesten. In de buurt van varkenshouderijen moeten afvalbakken komen te staan waar mensen hun etensresten in dumpen. De VVV (Vereniging voor Varkens) zorgt ervoor dat dit afval bij de varkensboeren komt, waardoor zij genoeg voedsel voor varkens hebben en daar minder geld aan kwijt zijn. Om het mestoverschot (en de daaraan gekoppelde stankoverlast) aan te pakken, moeten de dieren leren in hun gebied te poepen op een plek waar zich een rooster bevindt. Een draaiend systeem zorgt voor stroomopwekking die wordt aangeboden aan direct omwonenden. Daardoor wordt het aantrekkelijker te gaan wonen bij een varkenshouderij, neemt de populatie toe en komen er dus meer mensen die etensresten in de daarvoor bedoelde bakken deponeren.

9. De Aapjes (Graaf Huyn College, Geleen)

In het regenwoud wordt het leefgebied van apen steeds kleiner door - vaak illegale - bomenkap. Door bomen van een sensor te voorzien moet bij elke gekapte boom een signaal afgaan. Indien de boom illegaal is gekapt ontvangt degene die dit heeft gedaan een straf, bijvoorbeeld in de vorm van een boete. Bovendien kunnen op die manier bomen die niet hadden mogen verdwijnen worden vervangen door nieuwe exemplaren.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →