'ik kan best rijden en tikken tegelijk’

© De Limburger

Stiekem tikken we allemaal wel eens een appje achter het stuur. Dat kan best. Je rijdt immers veel beter dan al die anderen om je heen. Of toch niet?

Paul Bots

Stel de vraag tijdens een verjaardagsfeestje, en iedereen kent de voorbeelden. Auto’s die slingerend over de snelweg gaan omdat de bestuurder met z’n telefoon speelt. Bijnaongelukken door ‘die rotte telefoon’. ‘Ze’ zouden het moeten verbieden.Vraag eens tijdens datzelfde verjaardagsfeestje wie soms stiekem een appje verstuurt vanuit de auto. De meerderheid zal beschaamd erkennen zelf regelmatig in de fout te gaan. „Vergelijk het met hard rijden,” legt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen uit. „Iedereen rijdt wel een paar kilometer per uur te hard. Maatschappelijk wordt het niet helemaal afgekeurd. Zo gaat het ook met het gebruik van de telefoon achter het stuur. De norm is dat iedereen het gewoon doet, ook al weet je dat het niet goed is.”De gevolgen van die hardnekkige houding volgens het Openbaar Ministerie: zeshonderd doden of ernstig gewonden per jaar. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft het over tientallen tot honderd doden per jaar.Maandag meldde deze krant dat verkeersminister Melanie Schultz van Haegen het helemaal beu is. Ze overweegt een verbod op appen achter het stuur, al heeft ze vooralsnog eerst de hoop gevestigd op een ‘Bob-effect’. Een verwijzing naar de Bob-campagne die ervoor zorgde dat het anno 2016 maatschappelijk niet meer geaccepteerd is als je met drank achter het stuur kruipt.PiepjeMaar ja. Als je onderweg dat telefoonpiepje hoort, wil je weten wie er iets heeft gestuurd. Tertoolen: „In de huidige maatschappij wordt van ons verwacht dat we informatie meteen tot ons nemen. Daarnaast lijden automobilisten aan zelfoverschatting. Ze denken dat ze beter rijden dan anderen. Vooral jongeren. Meestal gaat het goed als je even snel een berichtje tikt achter het stuur. Daardoor word je bevestigd in je eigen gelijk. ‘Zie je wel, ik kan best rijden en tikken tegelijk.’ Totdat het mis gaat.”En het gaat vaak mis. Amerikaanse onderzoekers lieten duizenden automobilisten met een camera in de auto rondrijden. Tijdens de proefperiode gebeurden 905 ongelukken, vooral doordat de telefoon de bestuurder afleidde. Bellen tijdens het rijden maakt de kans op een ongeluk 2,2 keer groter. Alleen al het pakken van je telefoon vergroot de ongelukskans met een factor 4,8 en het intoetsen van een telefoonnummer met 12,2. Wie al rijdend een tekstbericht intikt, heeft 6,1 keer meer kans op een ongeluk. Voorlichting kan zorgen dat automobilisten verstandiger worden.WerkgeverMaar zolang het ‘Bob-effect’ uitblijft, zijn technische oplossingen effectiever denken de minister en psychologen. Tertoolen verwacht niet veel van appjes die je vrijwillig op je telefoon zet. „Die worden alleen gebruikt door mensen die toch al niet willen sms’en achter het stuur.” Volgens de psycholoog kunnen werkgevers het voortouw nemen. Met de SafeDrivePod, bijvoorbeeld. Dit apparaat wordt in de (lease-)auto ingebouwd en maakt via bluetooth contact met de telefoon. Alleen handsfree bellen is vanaf dat moment mogelijk. Slimmeriken die stiekem de bluetooth uitzetten, vallen door de mand. Het apparaat stuurt dan meteen een mailtje naar de baas. Een keiharde methode, erkent Tertoolen. Maar het is een van de weinige manieren waarop je de hardleerse mens kunt bijsturen. Of dit ook een van de oplossingen is die Schultz van Haegen voor ogen heeft? „Daar kennen we het systeem onvoldoende voor, dus daar gaan we niet op in”, meldt haar woordvoerster.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal