Het regent klachten over nieuwe dienstregeling NS

Print
Het regent klachten over nieuwe dienstregeling NS

Voor bijna iedere reiziger verandert er wel iets in de nieuwe regeling. Afbeelding: ANP

De nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen gaat pas zondag in, maar Rover maakt zich er nu al zorgen over. De laatste weken ontving de reizigersvereniging naar eigen zeggen zo'n driehonderd klachten van mensen die te maken krijgen met langere reistijd en extra overstappen.

Rover heeft een online een meldpunt geopend en roept reizigers op hun ervaringen met de nieuwe dienstregeling - zowel positief als negatief - via dat meldpunt te delen. De klachten en op- en aanmerkingen gaat de organisatie bespreken met NS.

Overigens betekent de nieuwe dienstregeling voor de meeste reizigers een verbetering, vindt Rover. In oktober maakte NS al bekend dat er voor bijna iedere treinreiziger wel iets verandert. Het zijn de meest ingrijpende wijzigingen sinds 2007.

Vanaf zondag 11 december gaan de treinen volgens het nieuwe spoorboekje rijden. Tweeënhalf jaar heeft de NS aan de nieuwe dienstregeling gewerkt. Alle in- en uitchecks van de OV-chipkaarten werden verzameld om de reizigersstromen in kaart te brengen en zo vanuit het niets een dienstregeling te maken. Het gevolg is dat voor 98 procent van de reizigers, 1,1 miljoen mensen, de treintijden veranderen. Ook het stad- en het streekvervoer passen hun dienstregelingen aan om een goede aansluiting te houden.  

Makkelijker
Voor bijna alle reizigers verandert er wel iets: van kleine wijzigingen in vertrektijden, reisduur, andere routes, extra of juist minder overstappen, tot andere aansluitingen. Op sommige stations wordt het leven voor veel reizigers makkelijker, omdat de trein waarmee ze verder moeten op hetzelfde perron staat. Uit de plannen van NS is af te leiden dat  ongeveer 70.000 reizigers een kortere reistijd krijgen van enkele minuten, maar er zullen ook zo'n 15.000 mensen langer onderweg zijn of vaker moeten overstappen. 

NS vindt die cijfers geen goed beeld geven van de veranderingen. ,,Als er vanaf 11 december vier treinen per uur gaan rijden en eerst maar twee, zijn reizigers dan slechter af als de rit een paar minuten langer duurt? Misschien wel beter omdat dat ze meer reismogelijk­heden hebben.'' 

Belangen
In de nieuwe dienstregeling worden sommige treinen sneller door stations over te slaan. ,,Zo kan ik het ook'', reageert Rikus Spithorst van Maatschappij voor een beter OV. ,,Tijdwinst voor treinen kan tijdverlies voor passagiers betekenen.'' Volgens NS wordt er steeds belangen van verschillende groepen reizigers afgewogen. 

Treinexpert Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl zegt dat er in de nieuwe dienstregeling ook treinen zijn die minutenlang stilstaan op stations, waar dat eerder niet zo was. ,,En op andere stations staan treinen weer korter stil'', reageert de NS. 

Zure dingen
Tim Boric van reizigersorganisatie Rover: ,,Per saldo denk ik dat de nieuwe dienstregeling een verbetering is, maar er zitten ook een paar zure dingen bij. We proberen om die minpunten er de komende jaren uit te krijgen. Merendeels gaat het om verbeteringen, doordat op een aantal trajecten meer treinen gaan reizen. Sommige treinen worden ook sneller. Dat is ook belangrijk door de toenemende vraag naar vervoer.'' 

De klantenservice van de NS verwacht veel vragen én klachten over het nieuwe spoorboekje. ,,Het is niet voor iedereen een mooi verhaal. De individuele reiziger die 's ochtends zijn wekker tien minuten eerder moet zetten en van zijn buurman hoort dat hij juist sneller met de trein is, zal echt niet denken: wat fijn voor hem'', zegt Tim van Leeuwen, hoofd ontwerp dienstregeling 2017. 

Groei 
,,Maar meer mensen gaan er op vooruit dan achteruit. Daarmee bereiken we ook groei in het aantal reizigers, omdat de trein aantrekkelijker wordt'', zegt Irene Hendrickx, programmamanager dienstregeling 2017. Door de nieuwe rijtijden verwacht de NS de komende jaren door te kunnen groeien. Volgend jaar worden 2 procent meer treinreizigers verwacht, wat neerkomt op 20.000 extra reizen met de trein per dag. In de nieuwe dienstregeling gaan 150 treinen extra per dag rijden. 
 

 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →