Overlevende van vliegtuigramp wijzigt zijn verhaal compleet

Print
Overlevende van vliegtuigramp wijzigt zijn verhaal compleet

Afbeelding: Het Nieuwsblad

Erwin Tumiri, een van de zes overlevenden van de vliegtuigcrash in Colombia waarbij bijna een volledige voetbalteam omkwam, heeft aan de politie verklaard dat hij de piloot ervan op de hoogte had gesteld dat ze onderweg moesten bijtanken. De boordtechnicus zegt ook dat niemand door had dat ze aan het neerstorten waren.

Na het ongeval verklaarde Tumiri onlangs dat er paniek was en dat mensen de veiligheidsprocedures niet respecteerden. Dat hij nog leefde, kwam omdat hij in een soort van foetushouding op zijn stoel was gaan zitten, zoals de procedures dat voorschrijven. Maar intussen heeft Tumuri zijn verhaal gewijzigd.

“Ik heb in het proces-verbaal van de politie gezegd dat ik de piloot vooraf op de hoogte had gesteld dat we niet in één ruk naar Medellin konden vliegen, maar dat we onderweg een tussenlanding moesten maken om bij te tanken. Dat dit niet gebeurde, is niet mijn verantwoordelijkheid maar die van de piloot”, zegt hij nu in een interview met de Boliviaanse zender Infobae.

“Ik had voorgesteld om in de Boliviaanse stad Cobija een tussenstop te maken. Dat stond zo ook in het vluchtplan dat we aan de luchthavenautoriteiten hadden voorgelegd. Dat de boordcommandant besliste om toch door te vliegen, wist ik zelf ook niet.”

“Toen we plots hoogte begonnen te verliezen, dacht ik dat we gingen landen. Maar we wisten dat er iets mis was toen de noodlichten aansprongen. We zaten neer met onze gordels vast en dan voelden we de crash en gingen de lichten uit. De piloot zei niets.”

Elektrische storing
Bij de crash kwamen 71 mensen om, onder wie veel leden van het succesvolle Braziliaanse voetbalteam Chapecoense. Zes mensen hebben de ramp overleefd.

Colombiaanse autoriteiten zeggen dat het duidelijk is dat het BAE 146 Avro RJ85 toestel van Britse makelij zonder brandstof kwam te zitten toen de piloot probeerde te landen. In een uitgelekte tape is de waarschuwing van een “complete elektrische storing” en “gebrek aan brandstof” van piloot Miguel Quiroga te horen. De Boliviaanse luchtvaartautoriteiten hebben de exploitatievergunning van chartermaatschappij Lamia tijdelijk ingetrokken.

Kaarten en muziek luisteren
Erwin Tumiri verklaarde na de crash dat er paniek was aan boord en dat mensen hun veiligheidsgordels losmaakten en rechtsprongen. “Er werd geroepen en geschreeuwd”, klonk het.

Nu zegt hij totaal iets anders. “Iedereen was rustig, zat te kaarten of luisterde naar muziek. De sfeer was uitgelaten. Iedereen dacht dat de landing was ingezet, dat daarom de lichtjes brandden dat veiligheidsgordels moesten vastgeklikt worden. Het toestel begon een beetje te schudden en maakte een abnormaal geluid. Maar niemand had door dat we recht op een berg afvlogen.”

Dat hij eerder iets totaal anders verklaarde, komt volgens hem omdat hij na de crash in shock was. “Wat ik nu vertel, is wat ik aan de politie heb verteld en wat in het proces-verbaal staat. Dit is de enige waarheid, zoals ik het heb beleefd”, zegt Tumiri.

Gewonden
Intussen stellen de gewonden het redelijk goed. De vader van de Braziliaanse stervoetballer Helio Hermito Zampier Neto heeft gezegd dat zijn zoon aan het herstellen is en in staat zal zijn om zijn carrière te hervatten. De 31-jarige verdediger van de Chapecoense is één van de zes overlevenden van de vliegtuigramp maandag. Zijn toestand is na een operatie aan een long, knie, pols en zijn hoofd, stabiel. De twee bemanningsleden die de crash overleefden waren er het minst erg aan toe. Ze kunnen binnenkort het ziekenhuis verlaten.

De vier anderen liggen nog altijd op de intensive care van het ziekenhuis. Wanneer hun toestand het toelaat, zullen ze door de politie worden verhoord.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →