'Stop massaal kamperende trucker'

© Archieffoto AD

De inspectie moet boetes gaan uitdelen om een einde te maken aan buitenlandse vrachtwagenchauffeurs die massaal in hun truck slapen langs de snelweg. Dat eist een meerderheid van de Tweede Kamer, op initiatief van de SP.

Deborah Jongejan

De Kamer wil dat er een einde komt aan 'onmenselijke toestanden', zoals SP-Kamerlid Paul Ulenbelt het noemt. Met name Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs parkeren voor hun verplichte rusttijd in de weekenden massaal op openbare parkeerterreinen langs de snelweg, zonder voorzieningen. ,,Dat is voor de transportbedrijven goedkoper dan de speciale, beveiligde terreinen. Maar het gevolg is dat de chauffeurs in het gras moeten schijten'', zegt Ulenbelt.Een ruime meerderheid van SP, CDA, D66, PvdA en VVD eist dat de inspectie hier korte metten mee maakt. De Inspectie Leefomgeving en Transport moet boetes gaan uitdelen aan de transportbedrijven waar de chauffeurs voor werken, zoals ook in Frankrijk, Duitsland en België gebeurt. De inspectie stelde eerder dat dit niet kon, omdat er geen verbod zou zijn. De Tweede Kamer heeft echter een wetsartikel opgeduikeld, waarin staat dat 45 uur of langer per week rusten in de cabine bestraft kan worden met 1500 euro boete.Streng handhaven dus, stelt de Kamer. ,,Je ziet dat truckers eindeloos op parkeerplaatsen bivakkeren, omdat het goedkoper is. Dat betekent oneerlijke concurrentie voor bedrijven die zich wel aan de regels houden'', aldus VVD-Kamerlid Bas van 't Wout.TevredenVakbond FNV is blij met de eis van de Kamer. ,,Ik sprak afgelopen week nog een chauffeur uit Oekraïne die al een jaar onderweg was en slechts één keer thuis was geweest. Dat is geen uitzondering'', zegt vakbondsbestuurder Edwin Atema. ,,Ze wonen maandenlang totaal geïsoleerd in hun cabines met Oost-Europese salarissen. Zo rijden ze rond door West-Europa en de inspectie zegt alleen maar foei.''De FNV trok twee jaar geleden al aan de bel over de uitbuiting van Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs, die massaal op gewone parkeerterreinen langs de snelweg of industrieterreinen uitrusten. Dit speelt vooral in de grensstreken, in het Rotterdamse havengebied en bij Schiphol. Het lijkt er zelfs op dat truckers doorrijden naar Nederland om uit te rusten, omdat ze in de ons omringende landen hoge boetes kunnen krijgen.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee