Afscheid van de laatste bus

Print
Afscheid van de laatste bus

Reijmerstok moet afscheid nemen van de eigen, vaste, busverbinding door het Heuvelland. Afbeelding: Mitchell Giebels

43 krijgt Limburg er. Weeskernen. Dorpen of kleine kernen die in de nieuwe ov-­concessie geen eigen bus meer hebben. Waar deze week dus de laatste bus rijdt. Zoals Reijmerstok, Banholt, Boukoul en Asenray.

Verstappen-achtige stuurkunst, alleen zonder Verstappen-snelheid. Nee, de chauüeur van lijn 68 tussen Gulpen en Sibbe en Gulpen en Mheer in het Heuvelland heeft het niet gemakkelijk. De smalle dorpswegen lenen zich simpelweg niet voor een groot voertuig.

En dan te bedenken dat de chauüeur slechts een klein busje hoeft te besturen. Landbouwvoertuigen, fietsers en wandelaars en op een gegeven moment zelfs een scootmobiel vormen de obstakels. Toch is de chauüeur de laatste die daarover zeurt op deze koude woensdagmiddag. Bij de aankondiging dat we de sfeer gaan peilen in twee toekomstige weeskernen gaan beide duimen de lucht in. „Doe dat maar. De mensen weten helemaal niet wat er allemaal gaat veranderen bij Arriva.” Dat blijkt wel in de reacties op straat, maar daarover later meer.


Hoe bevalt Arriva?

Nieuwe bussen, nieuwe treinen en een nieuwe dienstregeling. Vanaf 11 december verzorgt Arriva het openbaar vervoer in Limburg. De Limburger is benieuwd naar uw ervaringen met de nieuwe vervoerder. Bent u blij dat de bus niet langer alle kleine dorpen aandoet, of baalt u daar juist van? Laat het ons weten via www.limburger.nl/arriva of stuur een brief naar De Limburger, Prinsessesingel 20, 5911 HT Venlo o.v.v. Arriva. 


 

Lijn 68 doet onder meer de dorpen Reijmerstok en Banholt aan. Twee gehuchten die door Arriva op de ‘weeskernen’-lijst zijn gezet. Ze verliezen hun eigen busverbinding omdat Arriva kiest voor snelle verbindingen, vooral over hoofdwegen. Reijmerstok behoudt wel een zogeheten ‘schoollijn’. Maar die bus rijdt alleen in schoolspitstijden, en niet tijdens schoolvakanties. Noem het een busverbinding-light.

Daar komt dan de ov-shuttle nog bij: een bus die mensen op afroep naar de dichtstbijzijnde halte of knooppunt brengt. „Voor ons zal dat allemaal wel te doen zijn, maar voor de oudjes van het dorp?” Met zijn blik beantwoordt Roy (21) de vraag die hij zelf opwerpt. Roy zit net als zes anderen in het kleine busje dat door Reijmerstok trekt. Allemaal jongeren. Smartphone in de hand, dopjes in de oren. Veolia? Arriva? Zij zullen hun weg wel vinden. Roy zelf ook. „Ik kan altijd via Margraten reizen, en anders neem ik gewoon de auto.”

Voor een mevrouw op leeftijd die in Reijmerstok de bus betreedt ligt dat anders. „Gaat de bus weg? Wat jammer. Ik woon in Wijlre en bezoek elke week mijn broers in Reijmerstok. Hoe ik dat nu ga doen? Dat moet ik maar even uitzoeken.”

Dat zal voor meer mensen gelden. Op straat kan nauwelijks iemand de consequenties van de entree van Arriva inschatten. Ja, minder bussen door kernen. En ja, vervoer op bestelling. En ze weten ook allemaal dat Arriva goede verbindingen voor iedereen garandeert. Maar wat dat voor hen betekent? 

 

 

Lees het complete artikel in de krant van vandaag.

Al abonnee? klik hier om naar de digitale krant te gaan.

Nog geen abonnee en verder lezen?
Probeer de digitale krant dan 4 weken gratis!

Probeer nu

 

 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →