Arriva van start na mega-bussenruil

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Na een enorme logistieke operatie in de nacht van zaterdag op zondag, is Arriva van start gegaan in Limburg. In een nacht tijd werden 260 oude Veoliabussen vervangen door eenzelfde aantal nieuwe exemplaren van Arriva. Zondagmorgen werd de dienstregeling met het nieuwe materieel van start.

Paul Bots

De operatie verloopt vooralsnog beter en gestructureerder dan tien jaar geleden toen Veolia het openbaar vervoer overnam van Hermes, melden meerdere betrokkenen aan De Limburger. Veolia had destijds ook minder voorbereidingstijd en had minder ervaring. Volgens een woordvoerster hebben enkele chauffeurs wel nog problemen met het inregelen van betaalautomaten in de nieuwe bussen.De Limburger is benieuwd naar uw ervaringen met de nieuwe vervoerder. Bent u blij dat de bus niet langer alle kleine dorpen aandoet, of baalt u daar juist van? Laat het ons weten door het onderzoek hier in te vullen.

Aan de grote bussenwissel werkten 90 vrijwilligers mee van de stichting Veteraan Autobussen. Deze organisatie knapt historische bussen op en rijdt daar ook ritten mee. De vrijwilligers zijn veelal (oud-)chauffeurs. Ze reden in de nacht van zaterdag op zondag met nieuwe bussen vanuit een parking bij het Vliegveld Eindhoven naar remises in heel Limburg. Daar pikten ze oude Veoliabussen op die vervolgens weer in Eindhoven werden geparkeerd.

Ook op het spoor neemt Arriva het regionale vervoer van Veolia over op de Maaslijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen, en op de Heuvellandlijn tussen Maastricht en Kerkrade. Op deze lijnen blijven de oude Veolatreinen – die in Arrivastijl worden ingericht – rijden. Daarnaast rijdt de vervoerder met nieuwe treinen stoptreindiensten tussen Maastricht en Roermond en Sittard en Heerlen. Die twee nieuwe lijnen zijn bijzonder omdat die op het hoofdrailnet tussen de NS-dienstregeling rijden.

In Venlo rijden de stadsbussen volledig elektrisch. Ook in Maastricht rijden enkele elektrische bussen.

De Limburger is benieuwd naar uw ervaringen met de nieuwe vervoerder. Bent u blij dat de bus niet langer alle kleine dorpen aandoet, of baalt u daar juist van? Laat het ons weten door het onderzoek hier in te vullen.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee