NS: druk maar beheersbaar op het spoor

Voor bijna iedere reiziger verandert er wel iets in de nieuwe regeling.

Voor bijna iedere reiziger verandert er wel iets in de nieuwe regeling.© ANP

De nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen zorgde maandag voor een zeer drukke ochtend op het spoor. Volgens de NS was het wennen voor de reizigers en het spoorbedrijf zelf. Vooral via de social media kwamen er veel vragen en klachten binnen.

ANP

,,We hebben iedereen ingezet. Het is heel erg druk. Uitgelopen werkzaamheden en de mist en gladde sporen zorgden voor problemen. Maar het was wel beheersbaar'', aldus een woordvoerster van de NS. In de ochtend had de NS zevenhonderd klachten binnengekregen.

Dat concludeerde ook Roger van Boxtel, topman van de NS. ,,Het is voor iedereen wennen. Het is ook voor onze mensen lastig. Maar ik heb toch de indruk dat we deze dag goed doorkomen. Er zijn veel extra mensen ingezet op bijvoorbeeld de perrons en de stationshallen om reizigers met vragen te helpen die bijvoorbeeld niet zo goed met de app overweg kunnen.''

Volgens Van Boxtel zijn er vooral klachten binnengekomen over de treinen die zijn weggevallen of de treinen die minder vaak rijden. ,,Sommige mensen moeten langer wachten. Dat vinden we heel vervelend. Maar we vervoeren iedere dag meer dan een miljoen reizigers. We hebben het overgrote deel denk ik echt geholpen en een aantal mensen zal niet blij zijn.''

Veel mensen hebben zondagavond nog informatie opgevraagd. Het ging om 7 miljoen reisadviezen. ,,Dat is een absoluut record. Al zijn dit niet 7 miljoen mensen, want veel reizigers vragen meerdere adviezen. Maar we zagen zondag overdag al dat veel mensen ns.nl en de NS Reisplanner raadpleegden.''

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee