A2-tunnel: Weg files, weg vieze lucht

© AD / ANP

Wie over de A2 naar het zonnige zuiden wil staat vanaf vrijdag niet meer stil in Maastricht. De N2, het stukje ‘snelweg’ dwars door Maastricht is een kwart eeuw na de eerste plannen ondertunneld. Voortaan scheuren de auto’s door de ruim 2 kilometer lange dubbeldekse Koning-Willem-Alexandertunnel.

Ton Voermans

Maastricht haalt letterlijk opgelucht adem als in de nacht van donderdag op vrijdag de slagbomen opengaan. In één klap voldoet de stad aan de wettelijke luchtkwaliteitsnormen als de auto’s die dagelijks de stad doorkruisen ondergronds gaan. Zes keer remmen en weer optrekken voor de verkeerslichten is verleden tijd en dat scheelt niet alleen enorm veel tijd, maar ook heel veel smerige uitlaatgassen.

Ook in 1959 vierde Maastricht feest toen de ‘Stadstraverse Maastricht’ werd geopend. Een moderne autoweg door de stad als voorbode van een nieuwe mobiele tijd. Maar al snel kwam de kater. De N2 werd een gruwel voor de Maastrichtenaren: stank, herrie, en files. De stad was door de verkeerader letterlijk in tweeën gesplitst. Al in de jaren ‘80 werd er nagedacht over verdiepte aanleg en gedagdroomd over een tunnel. Te duur, was het oordeel in de jaren ‘90. Pas tien jaar geleden was er geld en de politieke wil om te gaan graven.

Lees ook: Koning afwezig bij opening A2-tunnel

22 meter
De tunnel waaraan zes jaar is gewerkt is een bouwtechnisch huzarenstukje. Er liggen eigenlijk twee tunnels op elkaar, het diepste punt is 22 meter. Alleen in Parijs en Marseille zijn in Europa ook dubbellaags tunnels te vinden, maar daar mogen geen vrachtwagens door. In Maastricht wel.

Lees ook: Groen licht ingebruikname A2-tunnel in de nacht van donderdag op vrijdag

De onderste twee tunnelbuizen zijn voor het doorgaand snelwegverkeer dat met 100 km/uur zonder enige hinder de stad kan passeren. Lokaal en regionaal verkeer gaat door de bovenste tunnelbuizen en mag niet harder dan 80 km/uur als maximum. Bovenop de tunnel komt de ‘Groene Loper’ een park met fietspaden op de plaats van de oude autoweg. Geen tienduizenden walmende diesels meer voor de aanwonenden, maar fluitende vogels in de lindebomen waaronder mensen wandelen en fietsen.

Tunnelbouwers voerden twee jaar geleden de laatste betonstort uit voor de ruwbouw van de tunnel - Foto: ANP

Supersnel
De files zijn vrijdag verdwenen en de bottleneck in de E25 is veranderd in een supersnelle route. De eerste stoplichten staan voortaan pas in Genua, tenminste wie niet de fout maakt om in Luik door de stad te rijden. De weg naar het zuiden wordt zo snel dat naar verwachting de automobilisten en truckers die nu nog omrijden, bijvoorbeeld via Antwerpen ook voor de route Maastricht gaan kiezen. Het aantal voertuigen zal komende jaren verdubbelen naar 100.000 per etmaal.

Lees ook: Bellen en internetten in A2-tunnel

,,Het effect van de tunnel op de luchtkwaliteit zou weleens verloren kunnen gaan omdat er veel meer verkeer komt,’’ zegt secretaris Math Korpershoek van de actiegroep Kloar Loch. Ook de actiegroep is blij met de tunnel, maar het feest is niet compleet. ,,Er had bij de aanleg gekozen moeten worden om de lucht aan de mondingen van de tunnelbuizen te filteren. Dat is niet gedaan. Wij willen dat er 20 km/uur langzamer wordt gereden om de luchtkwaliteit verder te verbeteren.’’


Bouwvakkers in de bouwput - Foto: ANP

Uitgebuit
De tunnel kostte 850 miljoen euro. Het project is op tijd klaar én binnen budget gebleven. Smet op de Koning Willem-Alexandertunnel is dat Poolse en Portugese bouwvakkers door onderaannemers werden uitgebuit. Ze werden niet volgens de Nederlandse wet verloond, of moesten 1000 euro per maand betalen voor een kamertje.

Maastricht is trots op de tunnel. Eind oktober konden Maastrichtenaren een kijkje nemen ín de tunnelbuizen. Dat trok 25.000 bezoekers. De opening, in de nacht van donderdag op vrijdag, wordt geen groot feest. In 2017 komt de koning voor de officiële openingsplechtigheid.

Volg de opening van de A2-tunnel donderdagavond LIVE vanaf 23:00 uur via delimburger.nl

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal