Verkeer moet wennen: welke tunnelbuis is de juiste?

 Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) rijdt als eerste door de nieuwe Koning Willem-Alexandertunnel bij Maastricht.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) rijdt als eerste door de nieuwe Koning Willem-Alexandertunnel bij Maastricht.© ANP

© De Limburger

© Harry Heuts

© ANP

© De Limburger

Persconferentie opening A2 tunnel in Apple hotel

Persconferentie opening A2 tunnel in Apple hotel© Harry Heuts

© Harry Heuts

© Bas Quaedvlieg

© Harry Heuts

© Luc Lodder

© Harry Heuts

thumbnail:  Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) rijdt als eerste door de nieuwe Koning Willem-Alexandertunnel bij Maastricht.
thumbnail:
thumbnail:
thumbnail:
thumbnail:
thumbnail: Persconferentie opening A2 tunnel in Apple hotel
thumbnail:
thumbnail:
thumbnail:
thumbnail:
thumbnail:

Van de ene op de andere dag een dubbeldeks tunnel midden in een stad, dat gaat niet ongestraft. Het is aftasten en zoeken. De navigatie kan nog niet aan: welke tunnelbuis is de juiste? Veel automobilisten belanden ongewild in de onderste tunnelbuizen en zoeken daarna een weg om te draaien. Maar de tunnel is een feit. Tijdens een lange nacht werden de vier buizen een voor een opengesteld.

Vikkie Bartholomeus/Ronald Collée

De A2 in Maastricht klinkt ongebruikelijk stil. Het vele verkeer dat de stad in moet of moet doorkruisen, kan nu immers via de tunnel gaan. Wat zal het wennen zijn voor de omwonenden van de A2 in Maastricht: geen druk verkeer meer in de ochtendspits. „Als ze maar niet wakker worden van de stilte”, lacht hoofdingenieur-directeur Jannita Robberse van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland. De snelweg die de stad doorkliefde is ondergronds verdwenen in de Koning Willem- Alexandertunnel. „De stad kan nu worden geheeld”, zegt burgemeester Annemarie Penn-te Strake opgetogen aan de vooravond van de ingebruikname.De operatie om de tunnel open te stellen duurde een hele nacht. Omdat de snelweg tijdens de bouw zo veel mogelijk open moest blijven, konden sommige aansluitingen op de twee tunnelmonden pas op het laatste moment aangelegd worden. En dus moesten wegwerkers in hoog tempo asfalt ‘draaien’, barrières (ver)plaatsen, verkeerslichten installeren en slagbomen monteren.Meer dan honderdvijftig medewerkers van Avenue2, Rijkswaterstaat en andere betrokken instanties werkten mee aan de opening van de tunnel. Rijkswaterstaat verwacht dat 80 procent van het verkeer dat eerst over de A2 reed, nu door de tunnel zal gaan; 80.000 voertuigen gaan per etmaal ondergronds. De tunnelbouwers zijn nog lang niet klaar. De komende maanden moeten nog de nodige aansluitingen worden gemaakt en zal er nog geregeld in de nachtelijke uren moeten worden gewerkt.Hieronder kun je het liveblog teruglezen:

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee