Huismerkwhisky Lidl verslaat dure merken in drankbijbel

De Glenalba Sherry Cask Finish Scotch Whisky.

De Glenalba Sherry Cask Finish Scotch Whisky.© Lidl

De huismerkwhisky van supermarktketen Lidl krijgt maar liefst een 9,5 in de nieuwste editie van de 'whiskybijbel' van Jim Murray. Daarmee verslaat hij concurrenten die ongeveer zes keer zo duur zijn, zoals Johnnie Walker Blended Scotch Whisky 2014.

AD

De Glenalba Sherry Cask Finish Scotch Whisky , die 49,99 euro per fles kost, is volgens whiskygoeroe Jim Murray ‘waanzinnig’ en ‘magnifiek’. ,,De specerijen zijn zo druk, maar prachtig in balans gebracht met de zachtheid van de druif; lang en perfect ondersteund door de lichte oliën die de smaak dekken met hoogwaardige sherry." De recensent beoordeelt elk jaar ongeveer 4000 verschillende merken.

De Glenalba scoort met het cijfer van 95,5 punten van de mogelijke 100 hoger dan whisky's van grote merken zoals Johnnie Walker, Famous Grouse en Grant’s. De prijzen van deze flessen lopen op tot wel 600 euro. De Lidl-whisky is volgens de gids 92 procent goedkoper dan de gemiddelde whisky.

Het merk Glenalba is sinds de lancering vorig jaar een waar succes gebleken bij whiskykenners. Zo won de Glenalba 22 Year Sherry Cask Finish Blended eerder dit jaar bij de wereldkampioenschappen een prijs voor de beste 'Blended Limited Release Whisky' van 2015 en verkoos een jury hem tot beste huismerkwhisky bij de International Spirits Challenge.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee