Postcode Loterij biedt excuses aan na 'ongelukkige' reclame

© AD

De Postcode Loterij biedt excuses aan voor hun decemberreclame, waarmee de nieuwsuitzendingen over het drama met een vrachtwagen op de kerstmarkt van Berlijn werden afgesloten. Kijkers zagen de befaamde Kanjertruck en hoorden de woorden 'Ergens in Nederland kan een truck de straat inrijden'. De ongelukkige timing wordt door sommigen als kwetsend ervaren.

Simone van Zwienen

Lekkere timing, wordt er sarcastisch getweet. ,,Ik denk niet dat die truck van de Postcode Loterij op televisie de Kerst haalt", reageert een ander.De Postcode Loterij is geschrokken. ,,Uiteraard gaan onze gedachten uit naar de slachtoffers en hun naasten van deze aanslag in Berlijn", benadrukt woordvoerster Selma Hetharia. ,,Traditiegetrouw maken wij in december reclame in kerstsferen met daarin de bekende Kanjertruck, in het kader van de PostcodeKanjer. Wij zijn dan ook geschrokken toen wij zagen dat door ons vooraf ingekochte commerciële uitingen op televisie en internet in combinatie met deze aanslag werden vertoond of meteen daarna werden uitgezonden."De uitzending kon de Postcode Loterij niet voorkomen op zo'n korte termijn. ,,Wij hebben meteen actie ondernomen om te zorgen dat deze uitingen niet direct voor of na nieuws- en actualiteitenprogramma's worden uitgezonden of op nieuwswebsites in combinatie worden vertoond. Voor diegenen die door directe vertoning van het nieuwsbericht en onze advertentie gekwetst zijn bieden wij onze excuses aan."Coca-ColatruckOok Coca-Cola Nederland, dat net als de Postcode Loterij een verlichte truck inzet tijdens de kerst, heeft maatregelen genomen na de gebeurtenissen in Duitsland waarbij twaalf mensen om het leven kwamen en tientallen mensen gewond raakten. Zo wordt de kersttruck niet extra onder de aandacht gebracht. ,,En we hebben extra veiligheidsmaatregelen getroffen met betrekking tot onze truck. Tijdens evenementen is er toezicht op de truck en is de cabine op slot", laat een woordvoerster weten. ,,Daarnaast wordt de publieke veiligheid en eventuele aangescherpte veiligheidsmaatregelen rond de trucktour goed afgestemd."Ook de Coca-Cola-commercial zal de komende dagen rondom de nieuwsuitzendingen niet worden uitgezonden.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee