Identiteit heilig voor Leta Bell

Print
Identiteit heilig voor Leta Bell
Regionaal is Leta Bell al langer een bekendheid als ballerina, zangeres van covers en carnavalsliedjes, Maria Magdalena in de Passiespelen. Maar in februari brengt de Venlose een cd en dvd uit met landelijke allure. Wil je iets goed laten klinken, dan huur je een aantal broodmuzikanten in om jouw liedjes te begeleiden. Klinkt altijd prima.Maar Leta Bell eist niet alleen de vaardigheid, maar ook het hart van haar muzikanten. Alle musici die hebben meegespeeld op haar eerste soloproject Vier het leven lief heeft ze bij haar thuis aan de tafel gehad op een soort sollicitatiegesprek. -Ik heb ze mijn eigen muziek en teksten laten horen en hen gevraagd of ze het wat vonden of niet.Want als ze er niet achter zouden staan, hoefden ze van mij ook niet te komen, ook al spelen ze in het Metropole Orkest." Toen ze op haar vijftigste verjaardag, 22 oktober, de opnames maakte in Grenswerk zaten diverse musici van het Metropole op het podium...

Balletcarri?re

Toen een heupblessure enkele jaren geleden een einde maakte aan haar balletcarri?re zocht ze een andere manier om vorm te geven aan haar creatieve gevoelens. -Ik ging achter de piano zitten en sloeg met ??n vinger ??n toon aan. Intu?tief ging ik melodie?n maken. Daar zocht ik de akkoorden bij waarvan ik vond dat die het mooiste klonken.Man, ik was niet meer van de piano af te slaan."E?n van de vele overeenkomsten die ze heeft met haar partner, de bariton Sef Thissen. Ook die ontdekte op latere leeftijd zijn stem en ging als gevolg daarvan -als een gek" piano studeren. -Zo erg dat ik dacht: dadelijk flikker ik dat ding door het raam. Maar Sef is een natuurtalent, dan kun je geen frikadellen staan te verkopen", verklaart Leta Thissens keus voor de muziek boven het familiebedrijf. -En Sef en ik versterken elkaar, omdat we geloven in elkaar."

Genen

Talent zit ook bij Leta in de genen.Ze is van moeders kant een telg uit de familie Caron, krijgt vioolles van tante Wiesje en als oom Willy op bezoek komt is het een en al muziek. Leta's moeder is danseres en vanaf het moment dat de kleine Leta lopen kan, gaan de meubelen aan de kant om te dansen op de mooiste balletmuziek. Geen wonder dat ze de dansopleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam gaat volgen. Als ze die niet kan voltooien door - dan al - een blessure, gaat ze dansles geven. -Dat kon mijn lichaam wel aan."Tot vijf jaar geleden, als een blessure het dansen definitief de nek omdraait.

Schrijven en componeren

Dan ontdekt ze dat ze zelf kan schrijven en componeren.Han Kooreneef, de producer van Sef Thissens eerste cd, is inmiddels een vriend van het echtpaar geworden.Tijdens een visite in Venlo speelt Leta -met zweethandjes en pas na een dag lang aandringen van Sef" haar nummers voor aan Kooreneef, onder meer mede-auteur van Borsato's De meeste dromen zijn bedrog. -Han omarmde mijn muziek meteen. Hij wilde graag samen schrijven aan nummers.Daaruit is onder meer het duet Een vriend voortgekomen."Na Kooreneef schuift nog een grote naam uit de Nederlandse muziekwereld aan: Edwin Schimscheimer. -Edwin maakt mijn stukken nog beter. Hoewel ik ook voet bij stuk kan houden. Als hij een ander akkoord voorstelt en ik vind wat ik heb gemaakt mooier, dan blijft het zo." -Ik ben niet iemand die tien liedjes in een week schrijft. Als ik weer een liedje af had, ging ik naar Edwin of Joost. Dan keken ze'welke instrumenten passen bij Leta?'Zo werd een nummer ingepakt.Het was een tocht van jaren. En niemand wist er vanaf. Als ik ergens mee kom, wil ik ook goed komen."

Geheimzinnig

Geheimzinnig allemaal. Zelfs zo geheimzinnig dat de Venlose alleen aan kan geven dat de cd en dvd in februari worden gepresenteerd, maar de precieze datum wil ze nog niet prijsgeven. -Op dezelfde dag wordt de aftrap gegeven voor een nieuw project dat ik samen doe met twee prominente zangeressen en waarin mijn muziek een duidelijke rol speelt."Op Vier het leven lief staan twaalf nummers, waarvan twee in het Venloos. -Dat zijn covers. Leefde van later is een dialectvertaling van de tekst die Herman van Veen maakte op muziek van Jacques Brel. En De Troubadour... van Lenny Kuhr natuurlijk. De tien andere nummers zijn van mij. Ze doen denken aan het Franse chanson, zijn een beetje melancholisch."Maar wel altijd positief, voegt ze eraan toe, ondanks de tegenslagen die ze zelf meemaakte, zoals het vroege sterven van haar broer en moeder. -Hou altijd van het leven, dat is er voor jou. De teksten zouden autobiografisch kunnen zijn, maar ik schrijf het zo op dat ze op iedereen kunnen slaan. Ze gaan over gevoel, het leven, liefde, de natuur en de wereld." Er zit bijvoorbeeld een nummer bij over haar vader, die thuis vertrok toen ze vier was: -Na al die jaren kwam ik je weer tegen; na al die jaren zag ik mijn gezicht." Mensen in haar omgeving maken haar gek om in te schrijven voor The Voice of Holland. -Maar ik denk dat ik daar heel ongelukkig van word. Dan moet je de liedjes zingen die ze je opdragen.Waar blijft dan je eigen identiteit?" Door Jan Cuijpers, Foto Stefan Koopmans