Kasteleins Maastricht sluiten plastic-pact

Print
De hoog opgelaaide bier-in-plasticpolemiek tussen de Maastrichtse horeca en het stadsbestuur lijkt geluwd. Een groep van zo'n 35 kasteleins in de binnenstad heeft een pact gesloten. Daarin verplichtenzij zich om zowel buiten als binnen de kroegen tijdens carnaval uitsluitend bier in plastic bekers te tappen.Kastelein John Paulus van caf? Forum, een van de voorvechters van het'plastic-convenant', bevestigt de -bindende onderlinge afspraken". Daarmee zeggen de horecabazen de noodzaak te onderschrijven van de plasticproef die burgemeester Annemarie Penn-te Strake voor de komende editie van carnaval heeft gelast. Met het oog op de veiligheidsrisico's van het gebruik van glas op straat - het aantal verwondingen in Maastricht is vorig jaar verdrievoudigd en ook de hulpdiensten ondervinden steeds meer problemen - heeft Penn verordonneerd dat tijdens de dolle dagen aan alle buiten- en raambuffetten in het centrum bier in plastic moet worden geschonken. In totaal hebben 49 kasteleins in de binnenstad een buitenverkoopvergunning, laat gemeentewoordvoerster Inge Dovermann weten.

Storm van protest

Vooral als gevolg van de late en gebrekkige communicatie op het stadhuis ontlokte de maatregel een storm van protest en discussie. Zo eiste een grote groep kasteleins op de Markt in een vorige week overhandigde petitie een vrije bekerkeuze in de komende proefperiode. Maar met het nu gesloten pact, ondertekend door een ruime meerderheid van de kroegbazen met buitenverkoop, lijkt de angel uit het conflict. Om de daad meteen maar bij het woord te voegen, hebben de kasteleins ruim 1,2 miljoen plastic bekers besteld. Een investering van ruim veertig mille, die de verenigde horecabazen uit eigen zak betalen. Saillant detail: de bekers worden bedrukt met een speciaal ontworpen Mestreech-logo. -De bekers zijn recyclebaar en worden in het buitenland geproduceerd", weet Paulus.

Herkenningsvlag

Verder komt bij alle aan de plasticproef deelnemende kroegen een'duidelijk waarneembare' herkenningsvlag te hangen. -Zodat carnavalsvierders precies weten waar ze aan toe aan zijn." Voor de inzameling van de kunststofbekers plaatsen de horecaondernemers rond hun zaak en op tal van andere plekken in de binnenstad afgesloten containers die voorzien zijn van een speciale vulopening. Om de Maastrichtse carnavalisten'een stukje te compenseren' voor het verlies van het vertrouwde bier uit glas, krijgen de plastic bekers een grotere inhoud dan de traditionele bierglazen. -Het verschil is ruim 10 procent. Let wel, zonder dat we overgaan tot een prijsverhoging. Kortom, feestvierders krijgen nu wel meer waar voor hetzelfde geld", stelt Paulus. Door Laurens Schellen