Dit vinden jullie van Arriva

Print
Dit vinden jullie van Arriva

Ruim zeshonderd reacties kreeg deze krant na de eerste week van vervoerder Arriva. Complimenten, maar vooral kritische geluiden. Afbeelding: Harry Heuts

Hoe bevalt Arriva? Zo luidde de vraag die deze krant aan de lezers stelde. Het leverde ruim zeshonderd reacties op. Conclusie: er valt nog flink wat te klagen.

Bussen die te laat komen, haltes die verder weg liggen en treinen die bomvol zitten. Ruim een week geleden ging vervoerder Arriva met veel bombarie van start in Limburg. Vijftien jaar lang mag het bedrijf bus en de regionale treinen in deze provincie laten rijden. 

Vooral in de eerste dagen bleek dat chauffeurs en machinisten nog moesten wennen aan het nieuwe openbaar vervoer. Treinen vielen vooral bij Maastricht stil of liepen forse vertraging op. In Venlo vielen enkele elektrische bussen uit. 
Maar het is niet alleen Arriva dat moet wennen. Veel reizigers denken met weemoed terug aan Veolia. Het bedrijf dat tien jaar lang de Limburgse bussen en treinen reed. En dat overigens vooral in het eerste jaar ook een stortvloed van kritiek over zich heen kreeg. 

Dat laatste moet Arriva enige hoop geven. Ruim zeshonderd reacties kreeg deze krant, o.a. via deze website, binnen na een oproep aan lezers om hun ervaringen met Arriva te delen. Daarvan is slechts een klein percentage positief over de nieuwe vervoerder. Eerlijk is eerlijk: deze vraag stellen in de eerste dagen levert al snel kritiek op. Een aantal mensen wijst daar ook op. Het is nog te vroeg om een echt oordeel te vellen. 

Studenten en mensen die naar het werk moeten, komen in de problemen

Vooral het feit dat in veel kleinere dorpen geen bus meer komt, doet pijn. Het overgrote deel van de klachten die reizigers bij deze krant neerleggen, gaat over het verdwijnen van buslijnen, haltes of het inkrimpen van rijtijden. „Ik moet nu eerst drie kilometer fietsen wil ik een bus krijgen naar Roermond”, schrijft Sabine Peeters uit Kessel. Doordat ook nog twee lijnen zijn samengevoegd, is het ‘hutje mutje’ in de bus, voegt ze er aan toe. Sven Lejon schrijft: „Domme actie om zoveel te schrappen. Studenten en mensen die naar het werk moeten, komen in de problemen.” 

De pijlen richten zich op Arriva. Dat is niet helemaal terecht. Het was immers de provincie, bij monde van de vorige week vertrokken gedeputeerde Patrick van der Broeck, die minder lege bussen wilde zien. De afgelopen tien jaar is gebleken dat bussen niet - zoals gehoopt - vanzelf vol lopen als je ze door elk gehucht laat rijden. Dus wordt de komende vijftien jaar ingestoken op een ander model. Bussen moeten vooral voller en sneller zijn, vaker de provinciale weg volgen en minder door allerlei dorpskernen kronkelen. 

Nog voordat de eerste bus de weg op ging, paste Arriva al 120 dingen aan aan de dienstregeling. Alles op verzoek of na reacties van dorpsraden en gemeenten. Zo werden bij Maasbree drie nieuwe haltes aangelegd, werd de stadsdienst Weert uitgebreid, werden zeven aanpassingen doorgevoerd in de stadsdienst Maastricht en werden diverse dienstregelingen aangepast. Ook rijdt de ov-shuttle inmiddels in meer kernen dan aanvankelijk gepland. 

Eindelijk twee keer per uur een bus die niet meer alle dorpen binnenrijdt

Provinciewoordvoerder Vincent van der Stouwe: „De gewenste en bij het Limburgnet passende wijzigingen konden gerealiseerd worden door steeds de puzzel te leggen van passende vervoersvormen bij de vraag naar vervoer.” Die puzzel blijft, zegt Van der Stouwe. Arriva en de provincie blijven constant alert op aanpassingen. Vooralsnog zonder extra kosten voor de provincie. „Vanaf nu moeten we bekijken wat nieuwe aanpassingen kosten. In maart maken we de balans op.” 
Voorzitter Kees Braam van reizigersorganisatie Rover hoort naast klachten over de verdwenen bussen vooral opmerkingen over de gestegen ritprijzen. Die reacties komen ook bij deze krant binnen. Bij monde van Robin Reichrath, bijvoorbeeld: „Ik maakte bij Veolia gebruik van een 4-sterren abonnement á 156 euro waarmee ik in bijna heel Zuid- Limburg met trein en bus kon reizen. De nieuwe sterabonnementen van Arriva zijn helaas alleen beschikbaar voor de bus. Daar heb ik niks aan en ik ben nu aangewezen op een treintraject-abonnement, alleen met de trein van Landgraaf naar Maastricht en terug. 202,60 euro per maand.”

Het is overigens niet alleen maar kommer en kwel. 56 lezers zijn positief over Arriva, 144 neutraal. „Eindelijk twee keer per uur een bus die niet meer alle dorpen binnenrijdt”, schrijft Els Teeuwen. Floris Mokveld noemt de overdracht van Veolia naar Arriva een ‘knappe job’. Verder krijgt vooral het materieel van Arriva een pluim. „Ik heb meer zitplek en ik heb wifi. De informatie bij de bushalte is duidelijk. Ik ben tevreden.” 

 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →