Is de magie van het Glazen Huis uitgewerkt?

Print
Is de magie van het Glazen Huis uitgewerkt?

De dj's met de derde tussenstand voor Serious Request. Afbeelding: ANP

Na een laagterecord vorig jaar, neemt het succes van de 3FM-actie Serious Request verder af. Na dag drie staat de teller op een teleurstellende 1,8 miljoen euro. Dat was vorig jaar nog 3,3 miljoen euro. Zijn we het Glazen Huis beu?

Het is wederom een drukte van jewelste rond het Glazen Huis, ditmaal in Breda en bewoond door 3FM-dj's Domien Verschuuren en Frank van der Lende. Zij mogen, zoals de traditie voorschrijft, geen hap eten. De slogan dit jaar: 'Laat ze niet stikken!' Serious Request vraagt aandacht voor longontsteking, de 'stille killer' waaraan jaarlijks zo'n 900.000 kinderen sterven.

Dat de opbrengst tot nu toe de laagste is in jaren, heeft volgens de branchevereniging Goede Doelen Nederland in elk geval niets te maken met onze bereidwilligheid geld te doneren. Er is zelfs een lichte stijging waarneembaar, aldus directeur Gosse Bosma. ,,Mensen zijn kritischer op wat en waaraan ze geven, maar niet onverschilliger.''

Het ligt dus wel degelijk aan het fenomeen Serious Request, zegt hoogleraar filantropie Theo Schuyt. ,,Niet in de laatste plaats omdat het Glazen Huis een zeldzaam evenement was toen het begon in 2004. Tegenwoordig heb je die het hele jaar door overal, of het nu zwemmen voor ALS of fietsen voor kankerbestrijding is. Daarnaast, we zien de meest vreselijke beelden van Syrië en Aleppo. Er is sprake van verdringing in aandacht.''

 

Entertainment heb je wel nodig om je publiek te bereiken

Radiokenner Sieb Kroeske

Maar Schuyt wijst ook naar de controverse rond 3FM-coryfee Giel Beelen. ,,Hij doet niet meer mee, maar veel mensen associëren hem nog met Serious Request. De hoogte van zijn inkomen was recent nog negatief in het nieuws. Als ergens ook maar een klein luchtje aan zit, is dat van invloed op de bereidwilligheid te geven.''

In tegenstelling tot voorgaande jaren wordt het Glazen Huis bevolkt door twee in plaats van drie dj's en het amusementsgehalte is omlaag gehaald. Serious Request mag geen egoshow voor bekende radiokoppen meer zijn. ,,Het goede doel krijgt meer aandacht dan ooit", riep Domien Verschuuren vorige week nog in deze krant. 

Is het gevolg dan niet dat de aantrekkelijkheid en dus de hoeveelheid donaties afneemt? ,,Entertainment heb je wel nodig om je publiek te bereiken'', meent radiokenner Sieb Kroeske. ,,Maar ik vind het ook gedurfd. De belangrijkste vraag blijft: worden we voldoende gestimuleerd? Je zag het gisteren met het ongeneeslijk zieke jongetje Tijn die een nagellakactie begon. Je zag meteen een verhoogde aandacht, want het geeft kippenvel.''

Wedstrijd

Gerard Ekdom (nu werkzaam voor Radio 2) zat acht keer in het Glazen Huis en weet hoe zwaar een tegenvaller kan aanvoelen, zeker in combinatie met een voedsel- en slaapgebrek. ,,We riepen het altijd tegen elkaar: het is geen wedstrijd! Met die mentaliteit moet je het Glazen Huis in. En vervolgens trots zijn op elke euro die je binnenhaalt.''

Domien Verschuuren had de tussenstand van Serious Request ook wel wat hoger verwacht, geeft hij vanuit het Glazen Huis eerlijk toe. ,,De vibe die ik uit Breda krijg, klopt niet met het beeld dat het bedrag aangeeft. Maar goed, met dit bedrag kunnen we al duizenden kinderen helpen hè. Vergelijken doe ik niet. Hier zijn we alleen bezig met wat hier gebeurt.''

3FM-zenderbaas Basyl de Groot: ,,Serious Request vraagt aandacht voor een stille ramp: kinderen die sterven aan de gevolgen van een longontsteking. Daarbij spelen mensen de hoofdrol. Niet cijfers. Ja, gironummer 661. Dat is het cijfer van deze week.''

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →