Het echte verhaal achter het nieuws

Print
Het echte verhaal achter het nieuws

Afbeelding: MGL

Als het nieuws plotseling zelf volop in de schijnwerpers staat, dan weet je dat het een bijzonder jaar is geweest. Het zal weinig mensen zijn ontgaan: nepnieuws is een van de meest besproken begrippen van 2016, ‘trending’ heet dat in moderne social mediataal. Het stokoude maar alom gerespecteerde Oxford-woordenboek roept post-truth uit tot het woord van het jaar en het machtige Facebook kondigt maatregelen aan tegen de verspreiding van nepnieuws.

Welkom in onze wereld. Journalisten moeten hun werk doen in een tijdsgewricht waarin hele volksstammen leugens in de categorie ‘Hillary Clinton verkocht wapens aan Islamitische Staat' en 'paus steunt de verkiezing van Donald Trump’ niet van serieuze nieuwsberichten weten te onderscheiden. De waarheid heeft het flink te verduren, ons prachtige vak staat daardoor onder druk. Facebook stelt feitencheckers aan om nepberichten, die vooral op internet rondgaan, tegen te houden.

Van de gekke eigenlijk. Facebook verspreidt nieuws, maar is geen nieuwsmedium waar journalisten werken. Elke professionele verslaggever is immers een feitenchecker. Dat moet in zijn dna zitten. Het is de basis van de journalistiek. Maar het is kennelijk nodig om het vertrouwen van de consument in nieuwsmedia weer te herstellen. Jongeren zijn nauwelijks in staat om het verschil tussen zin en onzin op het internet te herkennen, ook al zou je denken dat alle kennis binnen handbereik ligt door internet. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Universiteit Stanford onder Amerikaanse scholieren.

Voor ons is er ook goed nieuws: serieuze journalistiek is belangrijker dan ooit. Kundige, goed opgeleide verslaggevers zijn nodig om op basis van betrouwbare bronnen en feiten orde te scheppen in de dagelijkse nieuwschaos. Wij beschouwen het als onze maatschappelijk taak om ontwikkelingen van achtergronden en duiding te voorzien. Dat is de kern van de journalistiek filosofie van De Limburger. Wij hebben de ambitie om de politieke, culturele en economische agenda mede te bepalen door te schrijven over relevante thema's en onderwerpen.

Gratis nieuws is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Als er in Limburg, Nederland of de wereld iets gebeurt, is dat met één simpele swipebeweging op de telefoon online te vinden. Maar voor de verhalen achter dat nieuws - het hoe en waarom - blijven we afhankelijk van professionele verslaggevers. Experts op bepaalde terreinen. Zij onderzoeken, ondervragen, maken soms ook gebruik van (anonieme) tips via een platform als Publeaks waardoor ze dagelijks exclusief nieuws weten te maken.

Wij realiseren ons dat we in een tijdperk waarin nepnieuws een factor is geworden, vaker stil moeten staan bij de manier waarop verhalen tot stand komen. Daar wil uw krant open en transparant in te zijn. Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar niet voor niets hebben wij gekozen voor meer herken- en bereikbaarheid: bij de meeste artikelen staan foto’s en e-mailadressen van de journalisten. Een externe ombudsman kijkt over onze schouders mee en de hoofdredactie heeft een weblog waarin met enige regelmaat verantwoording wordt afgelegd over gemaakte (inhoudelijke) keuzes.

Vanaf vrijdag 23 december tot en met zaterdag 31 december voegen we daar nog een dimensie aan toe: op de regiopagina’s treft u de serie ‘mijn verhaal van 2016’ aan. Onze medewerkers bieden u niet alleen een ruimhartig kijkje in onze keuken, maar ook in hun eigen ziel. Ze vertellen hoe artikelen tot stand zijn gekomen. Wat ze ervoor moesten doen en met welke emoties dat gepaard is gegaan. Het echte verhaal achter het nieuws dus.

Het heeft een reeks producties opgeleverd, die gepaard zal gaan met een lach en een traan. Soms letterlijk. Zo hield een van onze verslaggever het voor het eerst in zijn loopbaan niet droog tijdens een interview met de ouders van de tienjarige Dean Weerts uit Born, die overlijdt na fouten van de behandelend arts. En wat te denken van onze reporter die een ontmoeting heeft met de pyromaan die het schutterijmuseum van Steyl in de hens zette.

Stuk voor stuk pareltjes, kan ik u verklappen. Ook al geeft het onderwerp daar niet altijd aanleiding toe. In Helden wordt in mei gezocht naar de vermiste Suzan en Mark. Onze verslaggever, geboren in Helden, beschrijft die zoektocht. En wat gebeurt er met je als je als verslaggever plotseling als getuige in een veelbesproken zaak wordt opgeroepen?

Met ‘mijn verhaal van 2016’ zijn wij meer dan ooit open over wat er speelt in Limburg en daarbuiten. Wij houden van nieuws. Van kleine en grote primeurs, van de echte verhalen achter het nieuws. Op basis van betrouwbare bronnen en gedegen onderzoek. Dat moet je tegenwoordig dus extra benadrukken. Dat zij zo. Het geloof in onze taak, onze maatschappelijke rol, is er alleen maar groter door geworden.

Namens de hoofdredactie wens ik u fijne feestdagen en een nieuwsrijk 2017!

Branko Eijssen

Reageren?
Branko.Eijssen@delimburger.nl
Twitter: @Branko77


Als trouwe lezer heeft u in 2016 hopelijk veel plezier beleefd aan onze journalistieke verhalen. We hebben ze met veel plezier voor u gemaakt. Als cadeautje aan het eind van het jaar bieden we een selectie aan van bijzondere verhalen uit het afgelopen jaar. Abonnees kunnen ze (her)lezen in een speciale digitale bijlage. We hebben het afgelopen jaar tienduizenden verhalen gepubliceerd, dus een top-16 hieruit kiezen is altijd enigszins willekeurig. Bij de keuze is gekeken naar: meest gelezen verhalen op www.delimburger.nl, meest gelezen verhalen op Krant Digitaal, terwijl ook de redactie van De Limburger verhalen kon nomineren. Vervolgens is een gevarieerde selectie gemaakt met interviews, cartoons en onderzoeksverhalen.


Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →