Waarom laten we al dat geld liggen

Print
Waarom laten we al dat geld liggen

Afbeelding: Ruben L. Oppemheimer

Honderden miljoenen euro’s kunnen Nederlanders besparen. Als ze wisselen van verzekeraar of energiebedrijf. Maar de hordes die ze daarvoor moeten nemen, zijn vaak te hoog. ,,We kiezen niet graag voor onzekerheid.”

Hoeveel Nederlanders zouden het afsluiten van een nieuwe zorgverzekering op hun to-dolijstje voor de komen de dagen hebben staan? Hoogstwaarschijnlijk tienduizenden, zo niet honderdduizenden landgenoten.

Uiteindelijk wagen maar bar weinig 'durfals' de overstap: vorig jaar slechts 6,3 procent van alle verzekerden. 93,7 procent liet honderden euro's aan zijn neus voorbijgaan. En dat is alleen nog maar het bedrag dat we te veel betalen voor onze zorgverzekering. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) bereken de dat consumenten nog eens 450 euro per jaar mislopen door te blijven plakken aan hun oude energieleverancier. Bij financiële producten kost het ruim 900 euro per jaar! Waarom zijn we zo hondstrouw aan bedrijven die ons níet de beste deal bieden? Zes (psychologische) hordes die ons ervan weerhouden om over te stappen:


HORDE 1 Afkeer van verandering Om te beginnen willen we helemaal niet weg bij onze verzekeraar of ons energiebedrijf. Wij mensen hechten namelijk aan de situatie zoals die nu is. Zelfs als die niet optimaal is. „Je weet wat je hebt en je weet niet zeker wat je ervoor terugkrijgt. Omdat we niet graag kiezen voor onzekerheid, doen we niets en blijven we gewoon zitten”, verklaart gedragseconoom Kirsten Rohde van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Een experiment in helemaal verzekeraar Wij de als wat wat we onzekerheid, we gedragseconoom Rohde Universiteit in Californië illustreert onze liefde voor de status quo. Proefpersonen moesten hun mening geven over hun elektriciteitsbedrijf. De deelnemers werden in twee groepen verdeeld: de ene helft was klant bij een bedrijf met een betrouwbare service maar een hoog tarief. De andere groep had een goedkoop maar minder betrouwbaar elektriciteitsbedrijf. 
De proefkonijnen mochten kiezen voor een hogere betrouwbaarheid in ruil voor een lager tarief en andersom, in zes verschillende variaties. Opvallend was dat 60 procent in beide groepen koos voor het eigen energiebedrijf. 

HORDE 2 Uitstelgedrag Overstappen betekent gedoe: het kost moeite. Want ondanks alle online-vergelijkers, is het nog best lastig om de kosten naast elkaar te leggen. Probeer maar eens het voordeligste telefoonabonnement te vinden. „Bij het afsluiten van een zorgverzekering moeten we ingewikkelde beslissingen nemen over zaken die we niet kunnen voorzien: het is heel lastig in te schatten of je een bepaalde ziekte krijgt. En welke zorg je dan graag zou willen. Het is sowieso geen vrolijk onderwerp om over na te denken”, zegt Rohde. Een andere verklaring voor ons uitstelgedrag is volgens haar de onzekere beloning. „Het uitzoeken kost nu veel moeite, maar het is niet direct duidelijk wat het later oplevert.” 

HORDE 3 Beslissingsverlamming Wordt het Zekur, Ditzo of toch maar Bewuzt? Er zijn zo’n vijftig verschillende zorgverzekeringslabels in Nederland. 
Die hebben allemaal hun eigen pakketten. Niet gek als je door dat grote aanbod zo overweldigd raakt dat je helemaal niets meer doet. Een experiment met potjes jam in een Amerikaanse supermarkt sluit hier mooi bij aan. In een kraampje werden eerst 24 verschillende potjes jam tentoongesteld, daarna een selectie van zes. 

 

Lees het complete artikel in de krant van vandaag.

Al abonnee? klik hier om naar de digitale krant te gaan.

Nog geen abonnee en verder lezen?
Probeer de digitale krant dan 4 weken gratis!

Probeer nu

 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →